Hoppa till innehållet

Inrikes

Generation Alfa: gamers – men inte feminister

De gillar shopping, vill tjäna pengar och har en ljus framtidstro.

De gillar shopping, vill tjäna pengar och har en ljus framtidstro.

Bild: Oscar Olsson/TT

Dagens ETC

De gillar shopping, vill tjäna pengar och har en ljus framtidstro. Många identifierar sig som ”gamers”, men få som feminister.

Det visar Lilla ungdomsbarometern som för första gången frågat generation Alfa om deras vanor och attityder.

Undersökningsföretaget Ungdomsbarometern har frågat generation Alfa, det vill säga barn mellan 7 och 14 år, hur de ser på pengar, framtiden och samhällsattityder. Undersökningen visar att spel och sociala medier spelar stor till när de skapar sin identitet. ”Gamer” är exempelvis den vanligaste identiteten när barn i åldersgruppen beskriver sig själva. Mer än var tredje pojke, 36 procent, identifierar sig som just gamer. 

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.

POPULÄRT VAL: Läs hela hösten

Från
99 kr för 3 mån
Beställ här

Vill du läsa hela hösten till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.


Betala per år

Från

Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser

Kommentarer

Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler. Läs reglerna innan du deltar i diskussionen. Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.