I USA är spökgallerior ett utbrett fenomen och förklaringen stavas ekonomisk kris, enorm konkurrens och kunder som tröttnat på konceptet. Där satsas det i stadskärnorna.
I Sverige byggs det istället köpcentrum som aldrig förr. Stockholm är redan den storstad i Europa som har flest kvadratmeter köpcentrum per invånare, ändå planeras det för 15 helt nya gallerior. I hela landet finns planer på sammanlagt 91 stycken samtidigt som över 100 redan befintliga bygger ut och bygger om.
– Sannolikt kommer alla inte att bli av, men om bara hälften blir av så är det ändå mycket. Alla kommer inte klara sig, säger Tobias Rönnberg Halvorsen på Centrumutveckling Sverige AB.
Bara kemtvätten blev kvar
Redan idag går många svenska köpcentrum dåligt. Några har helt slagits ut av konkurrensen och i Malmö töms just nu köpcentret Entré på butiker, trots att det bara gått fem år sedan det öppnade. Då skulle det lyfta området Värnhem i östra Malmö och vara en välkomnande entré till staden med sin position intill infarten från E4:an. Nu pågår massflykt. 30 butiker lämnar inom kort den redan halvtomma gallerian. Endast en handfull blir kvar.
I Botkyrka i Stockholm började butikerna i köpcentret Slagsta strand lämna redan 2006. Lokalerna som under sex år hade varit en fullmatad galleria blev stående som ett tomt skal med endast en kemtvätt kvar som gjort så stora investeringar att den inte kunde lämna.
Tuffast just nu är det för 1960- och 70-talens gallerior som inte hängt med i utvecklingen och på orter runt om landet lägger mindre centrum ner. I storstäderna handlar det snarare om att det hela tiden kommer nya köpcentrum som är större och bättre. Även en ny aktör som Entré har uppfattats som passé sedan Skandinaviens största köpcentrum, Emporia, etablerade sig i Malmö för drygt ett år sedan.
Butiker blir utlämningsställen
Det talas ofta om att köpcentrum slår ut stadskärnan, vilket delvis är sant. På Värnhem i Malmö försvann exempelvis ett stort antal mindre butiker då Entré öppnade. Men värst är konkurrensen köpcentrum emellan.
– Lika slår ofta ut lika. Stadskärnan har trots allt unika egenskaper medan köpcentren har ungefär samma utbud med de stora kedjorna, säger Martin Öberg, expert i marknadsföring vid Göteborgs universitet.
Frågan blir därmed hur många nya köpcentrum som Sverige tål innan ännu fler slås ut. Kommer vi få spökgallerior likt de amerikanska?
– Teoretiskt finns förstås en gräns, men vi brukar säga att det inte finns någonting som heter överetablering, bara feletablering. Entré i Malmö var ett feltänk från början, säger Tobias Rönnberg Halvorsen, på Centrumutveckling Sverige AB.
Martin Öberg på Göteborgs universitet är inte lika säker.
– Vi är i en brytningstid. Hittills har trenden varit ”ju större desto bättre”, men jag tror att man ska vara vaksam. Sakta men säkert kommer e-handeln och jag tror att affärerna kommer behöva mindre ytor, inte större. Butikerna blir mer av utlämningsställen när kunderna beställer på nätet och hämtar i butik, säger han.
Storbolag och riskkapitalister
– Stockholm klarar kanske några fler köpcentrum i de norra förorterna, men i Malmö har man helt klart rört ihop befolkningsstorlek med köpkraften. Många har inte de pengarna, säger Ola Thufvesson, som forskar i platsutveckling vid Lunds universitet.
Ola Thufvesson är väldigt kritisk till utvecklingen med allt fler köpcentrum.
– Det finns inte någon insikt kring vad de här köpcentren gör med våra städer. Politikerna låter marknaden sköta det här själva, medan köpcentren dränerar både stadskärnor och mindre orter och motarbetar idéer om närservice och integration.
Han påminner om att ägarna är internationella storbolag och riskkapitalister och kallar svenska politiker naiva.
– Sverige har blivit ett land dit de här företagen kan komma och blåsa upp sina köpcentrum, medan många andra länder i Europa, till exempel Tyskland, är mycket mer restriktiva. Företagen äger kanske över tio köpcentrum och om några inte fungerar så skiter de i det. Det är bara pengar för dem, de har ingen koppling till platsen och bryr sig inte hur deras projekt påverkar området, säger han.
”De tror att alla redan flyttat”
På Värnhem i Malmö funderar kunder och handlare desto mer på hur området kommer att påverkas om Entré stänger ner.
– Det är sorgligt, är en vanlig kommentar när Dagens ETC är där.
– Ingen tror längre att det är lönt att gå hit, de tror att alla redan flyttat, säger Sandra Roos, som jobbar på Apoteket Hjärtat, som blir kvar tills vidare.
– Det är inte lustigt. Entré har trots allt lyft Värnhem, men nu kommer folk söka sig in mot staden istället, säger kunden Fabian Terrs.
Men varken Fabian Terrs eller Sandra Roos gillar egentligen köpcentrum.
– Efter att ha jobbat i köpcentrum gillar jag det inte längre. Jag stöttar hellre mindre butiker, säger Sandra Roos.
– Jag vill hellre gå i mindre butiker, med fina skyltfönster så att man blir inspirerad och överraskad. Jag gillar inte det amerikaniserade, säger Fabian Terrs.
I Botkyrka ska spökgallerian Slagsta strand nu bli hem- och inredningsmässa.
Vad som ska hända med Entré återstår att se. Det tyska företag som äger centret skickade nyligen ut ett pressmeddelande om att 350 nya miljoner ska pumpas in. Genom bland annat ett nytt golv och det mer fashionabla namnet Malmö Plaza ska trenden vända. Få verkar tro på idén och bland alla de butiker som nu lämnar finns inga planer på att återvända.
I staden där det är tvärstopp i förskolekön på grund av lokalbrist har i alla fall det ironiska förslaget om att göra Entré till ett jättedagis fått allra mest tummar upp i sociala medier.