Det handlar om tre stora båtbeslag som Ecuadors polis gjort hittills i år. Totalt landar det på över tre tusen kilo kokain, värt många miljarder, som försvunnit från den europeiska marknaden. Samtliga fraktfartyg hade Helsingborg som slutdestination. Kokainet har gömts inbyggt i golvet på stålcontainrar med bananer, något som den svenska tullen säger sig inte sett tidigare, men också i själva banankartongerna.
Sydsvenskan (27/9) var först med att rapportera om razziorna, som skedde i mars, april och augusti. Hur mycket av narkotikan som var tänkt att nå svenska kokainkonsumenter via Helsingborg är svårt att slå fast helt säkert.
Johan Arvidsson på tullens underrättelseenhet säger dock till Sydsvenskan att man tror att en betydande mängd, om inte allt, av det här kokainet var tänkt för Sverige, även om det saknas svenska misstänkta. Den största av transporterna, där 2,4 ton hittades i kartonger i april, skissar Arvidsson med 50 procents sannolikhet var tänkt i sin helhet för svenska köpare.
Påverkar priset på gatan
Gunnar Appelgren är kriminalkommissarie på Nationella operativa avdelningen, NOA, i Stockholm, med grov gängkriminalitet som expertis. Han säger att även om all den här narkotikan var öronmärkt för Sverige så är det knivigt att säga exakt hur ett sådant bortfall kan påverka våldet på gatorna.
– Tre ton är en väldigt stor laddning. Men att översätta det mot våldet – morden, mordförsöken, skjutningarna – så är det inte säkert att det har en påverkan. Mer än att någon ligger väldigt illa till. Någon har lagt ut pengar för det här kokainet och det finns en skuld, det är uppenbart, säger Gunnar Appelgren.
Han tror också att det kan påverka priset på gatan under en kortare period, och att man i Sverige nu väljer andra leverantörer när Ecuadorvägen tagit stort stryk. Det finns ett antal led in i landet.
– Då kan man tänka sig att om man lämnar en överenskommelse så skapar det en ny konflikt. Man överger sin leverantör för att det inte fungerar och då blir någon gramse, för att det är oschyst. Å andra sidan brukar man byta leverantör efter pris. Så i slutändan är det tveksamt om det spelar någon roll.
Behöver veta mer
”I stora partier, både hasch och kokain, så kan man köpa in sig på delar av leveranser via lastbil och båt”, förklarar Appelgren. Han säger också att även om tre ton är en väsentlig mängd, så är det totalt sett ”en extrem mängd kokain” som ständigt rör sig från den amerikanska kontinenten in mot Europa.
– Även om det skulle till Helsingborg så kan det bero på att man upptäckt att det kanske är sämre kontroll där, och så studsar det nedåt längs Öresundsbron. Och då påverkas Sverige inte alls. Man behöver veta mer. Var det beställt av svenska kriminella nätverk?