– Vi upplever att det finns ett ökande fusk. Det verkar ha skett en normförskjutning, som gör att fler och fler tycker att de kan ta sig rätten att resa utan att betala och därmed låta andra betala för deras resa, säger Maria Björner Brauer, enhetschef för försäljning och marknad.
Vad baserar ni den upplevelsen på?
– På det våra förare och kontrollanter ser och upplever. Många ställer sig upp och kliver av när biljettkontrollanterna går på, eller står kvar på perrongen när det syns att det är biljettkontroll ombord. De som har jobbat länge säger att det har blivit värre.
Maria Björner Brauer berättar att statistik visar på ett ökat fusk och svinn inom handeln. Därför är det ”naivt” att tro att kollektivtrafiken skulle vara fredad, anser hon.
Förlorar 100 miljoner
2014 och 2015 utförde Västtrafik hållplatskontroller, där bussar och spårvagnar stannades och samtliga resenärer kontrollerades innan de fick stiga av. Andelen som plankade då låg på åtta till nio procent, men eftersom den här typen av kontroller var impopulära bland resenärerna fick Västtrafik sluta med dem.
Baserat på hållplatskontrollerna beräknar företaget att det förlorar 100 miljoner i biljettintäkter varje år, och det är lågt räknat, tror Maria Björner Brauer. Hur mycket Västtrafik kommer att tjäna på utökade kontroller vet hon inte, men hon tror att de fungerar som fartkameror: ju synligare de är, desto fler kommer att hålla sig till reglerna.
Kommer inte åt alla
Kommunalrådet Daniel Bernmar (V) har reagerat kraftigt mot den planerade ökningen.
– Det är vansinne, säger han.
Daniel Bernmar håller med om att det är svårt att mäta hur många som åker utan biljett. Men den nya upphandlingen innebär en årlig kostnad på 140 miljoner kronor och han ifrågasätter varför så mycket pengar läggs på att täcka upp ett intäktsbortfall på 100 miljoner. Dessutom kommer kontrollerna inte åt alla som plankar, menar han.
– Den enda förklaringen till det här är ju en slags moralism, där vi ska betala mer för att jaga dem som inte betalar, än vi hade fått in om de hade betalat. Jag tror inte vi skulle resonera så i något annat fall.
Daniel Bernmar tror ökade kontroller kommer få motsatt effekt och göra att fler drar sig från att åka kollektivt.
– Istället bör vi satsa på att sänka kostnaderna för resenärerna och höja kvalitén på resorna.
”En rättviseprincip”
Peter Hermansson (M) är ordförande för Västtrafiks styrelse. Han säger att de flesta resenärer som kontaktar honom gör det för att de tycker det är orättvist att andra fuskåker.
– Det här är också ett sätt att gå dem till mötes, det blir en rättviseprincip.
Varför behöver antalet kontroller öka så här pass mycket?
– Vi har fått mycket kritik från resenärer om att det är enkelt att kliva av om man ser kontrollanter. Vi har räknat på att så här blir de så pass synliga att det hela tiden är ett störande moment för den som aktivt väljer att inte betala för sig. Vi får utvärdera det när det är klart.
Peter Hermansson har i tidigare intervjuer sagt att han vill se civilklädda kontrollanter, men det är inte aktuellt i nuläget.
– Jag är ganska ensam om den uppfattningen i styrelsen, så jag ser ingen möjlighet till det.
Ingrid von Sydow, Olskroken
– Jag tycker det är positivt. Jag åker till och från jobbet varje dag och ser sällan kontroller. Det behövs nog, det känns som att så många är benägna att fuska idag. Jag blir pensionär nästa år och när jag växte upp fick man lära sig att göra det som är rätt, men det känns inte så idag.
Anna Brandeby Harström, Björlanda
– Jag tycker nog inte om det, det känns ganska dyrt att åka som det är. Jag tycker det skulle vara gratis om man menar allvar med miljöfrågan. De lägger pengarna på fel sak, de skulle hellre läggas på att förbättra kollektivtrafiken. Jag tycker Göteborg behöver steppa upp.
Zanre Issouf, Bergsjön
– Jag tror det är bra, om folk inte betalar. Jag har månadskort, men det är nog vissa som inte har det. Men jag vet inte riktigt.
Cristian Johansson, Kortedala
– Det är okej, jag har alltid månadskort. Jag tror att antalet som åker utan att betala är ungefär samma som alltid. Men det är bra med fler kontroller, det ska vara lika för alla.
Didi Ekman, Linné
– Matten går inte ihop om siffrorna stämmer. Med dagens tekniska under måste det ju gå att mäta hur många som åker utan att betala. Men jag tycker att kollektivtrafiken borde vara gratis för alla på grund av klimatet.