Dagliga direkttåg till kontinenten har legat högt upp på regeringens bord de senaste åren. Sedan i söndags rullar äntligen nattågen mot många svenskars favoritresmål, Berlin. Även inom EU finns en ambition att göra det enklare för tågresor mellan länderna, som idag är kantat av hinder som avgifter, special tillstånd och olika regelverk.
Snälltågets affärschef Carl Adam Holmberg menar att monopolistiska, traditionella och nostalgiska strukturer fortfarande präglar Europas syn på tågtrafiken.
– Det har lett till en brist på nytänkande. Tåg har länge setts som nationella angelägenheter. Danmark har länge fortsatt köra med dieseltåg medan Sverige och Tyskland tidigt elektrifierat resorna. Vi måste få till en gemensam standard inom EU för resenärernas skull – och för klimatet så måste det hållbara resandet säkras.
Längre fram i godstrafiken
Godstrafiken ligger lite längre fram vad gäller tågresor mellan länderna så därför har Snälltåget inlett samarbete med godstågbolaget Hector Rail.
– Deras lok gör det möjligt för oss att få köra vidare i Danmark utan att behöva byta lok, vilket annars krävs.
På grund av pandemin tvingades tågbolaget permittera anställda under 2020.
– Nu krävs ökad bemanning, så vi gasar på när efterfrågan ökar.
Det har varken varit lätt att flyga, åka bil eller resa överhuvudtaget på grund av pandemin. Tågen är därför coronaanpassade – bland annat med färre resenärer och platsbokning i restaurangvagnen – och ska enligt bolaget vara säkra för resenärerna. Planen är att tågen mot Tysklands huvudstad ska rulla dagligen fram till 5 september. Därefter blir det färre avgångar.
– Vi är inte tidtabellstyrda på samma sätt som politikerna tycks önska med dagliga av gångar året om. Svenskarna är väldigt lovtrogna så när folk vill resa i vinter så går tågen mot Österrike och Alperna.
Enkät: Varför valde du att resa till Tyskland med tåg?
Andrea, Berlin
– Det är smidigare med tåget som har en bra studentrabatt. 500 kronor för en sittplats är verkligen rimligt. Med tanke på miljön skulle jag skämmas om jag köpte en flygbiljett för 200 kronor med Ryan Air. Coronan skrämmer mig inte. Vad kan hända? Om gränsen stängs så får jag väl åka hem till Sverige.
Leila med Ronja, 6 år, och Rohi, 9 år, Delsbo
– Vi har betalat mer för vår resa inom landet än till Hamburg, där min syster bor. För barnen är det lättare och roligare med tåget. Skärmar, egna kuddar och godis underlättar. Jag är inte orolig för coronasmitta, så därför åker vi.
Elke, Berlin
– Det är första gången som jag besökt Sverige där jag varit i naturen och tältat. Jag har fått en sovvagn till ett superbra pris. Med allt bagage som jag har med mig så skulle det ha kostat mycket mer om jag tagit flyget. Miljön eller corona spelade ingen roll för mitt val.