Ett antal åtgärder har presenterats sedan dess, men än så länge syns inga större effekter på bilförsäljningen.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Tvärt om.
Förra året rullade fler nya bensin- och dieselbilar ut på svenska vägar än någonsin tidigare. Totalt ökade bilförsäljningen med två procent, eller 379 393 nya bilar 2017. Av dessa var 89 procent helt bensin- eller dieseldrivna. Populärast var suven Volvo XC60. Lägger man till hybriderna, som också är beroende av fossilt, handlar det om 98 procent av alla nybilsköp.
Att åtgärderna inte räcker och måste öka för att miljömålen ska nås är självklart. Det menar till och med Bil Sweden.
Men frågan är hur.
Enligt Pernilla Winnhed, vd på branschorganisationen Energiföretagen, är bristen på politisk långsiktighet en starkt bidragande orsak till att det går så långsamt.
– Svängningarna kring vilka bränslen och regler som ska gälla har skapat en osäkerhet hos kunderna vilket gjort att många väntat med att investera i nya alternativ, säger hon.
Inget förbud i sikte
För bara några år sedan betraktades dieselbilar exempelvis som ett utmärkt miljöval eftersom de släpper ut mindre växthusgaser än bensin. Vissa dieslar klassades till och med som miljöbilar.
Sedan kom VW-skandalen och utsläppen av kväveoxider och partiklar hamnade i fokus.
Nu har regeringen öppnat för kommunerna att införa egna miljözoner med förbud mot dieselfordon i stadskärnorna. Men vilka kommuner som kommer att haka på är fortfarande oklart. Den rödgrönrosa majoriteten i Stockholm vill införa miljözonerna 2020, medan andra kommuner som Malmö, Lund och Helsingborg säger nej. Malmös miljökommunalråd Andreas Schönström (S) har sagt att staden redan har tillräckligt med farthinder, gågator och avstängningar.
”Inte praktiskt görligt”
EU-kommissionen har också uppmanat regeringen att låta biltillverkarna massåterkalla och rena dieselbilar i Sverige. Men enligt miljöminister Karolina Skog (MP) är den vägen inte framkomlig, trots att det redan skett i både Tyskland och Frankrike.
– Vi har granskat detta och det finns inga regelverk som gör att vi kan ställa krav i efterhand, säger hon till SvD.
Inte heller är regeringen beredda att införa något generellt förbud mot bensin- och dieselbilar.
– Det är inte praktiskt görligt att byta ut hela bilparken under en kort tidsrymd. Alla har inte råd att köpa nytt och det är inte heller eftersträvansvärt, säger Karin Svensson Smith, Miljöpartiets trafikpolitiska talesperson, i en intervju med Dagens ETC.
Nya bilar bara en liten del
Men för att klara målet om en fossilfri fordonsflotta till 2030 måste dagens bilar som rullar ut på vägarna i rekordfart förr eller senare stoppas. Mattias Goldmann, vd på tankesmedjan Fores, tror att bonus-malus-systemet, som träder i kraft den 1 juli i sommar, kommer att vända nyförsäljningen till förmån för miljöbilarna. Men att bara rikta insatser mot nybilsförsäljningen är att fokusera på en liten del av problemet, menar han.
– Paradoxen är att förutsättningarna för den här omställningen ser bättre ut för dieselbilarna, som redan kan köras på hälften HVO-diesel från skogsavfall.
Försenar inte det omställningen ytterligare att prata om nya bränslen istället för att tvinga fram förändringar i fordonsindustrin?
– Jag tycker inte den frågan är så spännande. Vi måste leva med hur verkligheten ser ut, där nio av tio bilar fortfarande är fossila, och då är det bara att kavla upp ärmarna och göra allt som går.
PRENUMERERA PÅ ETC HELG
Den här artikeln kommer från veckans ETC Helg.
Vill du prenumerera för under 16 kronor numret?
Här kan du teckna en prenumeration.