BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
– Ja, det är inte så konstigt, höll jag på att säga, med ett intresse som har ökat med några tusen procent. Vanligt folk är intresserade av hur det funkar och ifall de ska våga köpa nu eller vänta ett tag, säger Gunnar Dackevall, initiativtagare och mässchef för Ecarexpo.
Arrangör är företaget PT Umbrella och Gunnar Dackeskog sticker inte under stol med att deras anledning att hålla i mässan är helt kommersiell. De arrangerar även andra bilmässor som Gran Turismo Expo och Samlarbilsmässan.
– Även där såg vi att inom den här toppnischen av folk som verkligen lägger mycket pengar på bil så har det blivit ett mode och en hajp att köra elektriskt nu. Så just nu är det helrätt både politiskt, modemässigt och på alla sätt och vis att köpa elbil. Det är kanske inte nödvändigtvis miljömedvetenheten som står i fokus alla gånger, men den får man på köpet så att säga. Och det är ju bra det, säger Gunnar Dackevall.
Bara 1 493 elbilar i Göteborg
Av de 24 800 laddningsbara bilarna som finns i Sverige så rullar 6 492 av dem i Stockholm. I Göteborg finns blygsamma 1 493. Antalet laddningsstationer i huvudstaden är 490 och här bara 95. Fredrik Sandberg, chefredaktör för tidningen Elbilen, har ingen konkret förklaring på varför Göteborg har hamnat på efterkälken.
– Det är en jättebra fråga, fast svårt att veta varför. Men antalet laddpunkter har ju en förmåga att ge fler elbilar. Ju bättre laddstruktur man bygger ut, ju fler elbilar får man. Exempelvis är Östersund den elbilstätaste staden i Sverige, och de satsade tidigt väldigt hårt på att bygga ut sin struktur. Att Göteborg satsade mycket på gas innan kan också ha spelat in, säger han. Elbilen är ett oberoende magasin, men även samarbetspartner i Ecarexpo.
Tomas Lundgren, affärsutvecklingschef på Göteborg energi, håller med om att Göteborg ligger efter, men säger att det satsas för fullt framåt.
– Jag kan inte riktigt svara på varför det har blivit så. Det skulle bara vara spekulationer. Men helt klart behöver vi göra den här satsningen och blickar i stället framåt, säger han.
Inom de närmaste två åren ska de bygga 260 laddstolpar, vilket är 520 laddplatser. Dessutom satsar de på bostäder, då många ändå vill kunna ladda hemma.
Ännu har elbilarna en förhållandevis liten marknadsandel av antalet sålda bilar. Kring tre, fyra procent. Men kurvan pekar spikrakt uppåt och enligt Fredrik Sandberg kommer den att fortsätta göra det.
– När vi startade tidningen 2013 fanns det ungefär 1 500 laddbara bilar i Sverige, och nu är det kring 25 000, så det är en tiodubbling. Det beror på flera saker, som att det finns fler och intressantare modeller och att kunskap och intresse hela tiden ökar. Sedan är det även fantastiska bilar att köra, säger han.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Ett ännu större genomslag för elbilarna ligger inte långt borta nu, menar Sandberg.
– Det händer redan nästa år när Opel kommer med sin Ampera-e. Den har 60 kilowattimmars batteri och kommer att klara 40 mil på sommaren och säkert 30 på vintern. Vad den kommer att kosta i Sverige vet vi inte än, men den ligger på 37 500 dollar i USA.
Det motsvarar ungefär 340 000 kronor, och även om det är betydligt billigare än lyxbilarna som regerar marknaden i dag så är el- och hybridbilar främst något för dem som har det gott ställt. Men en brytpunkt kan vara nära även där.
– När bilarna med lång räckvidd inte kostar som en villa så kommer allt fler att lockas. Det är också på gång nu. De stora biltillverkarna som Volkswagen, BMW, Mercedes, Opel som sagt och även Volvo kommer alla att släppa egna modeller till slutet av decenniet, säger Fredrik Sandberg.
Helgens elbilsmässa är den första som riktar sig mot konsumenter, och inte bara internt för branschen. Men Gunnar Dackeskog har svårt att sia om hur många som kan tänkas dyka upp.
– Vår målgrupp är rätt bred. Vi tror att det finns ett stort intresse där ute. Inte bara bland entusiaster och nördar, utan bland folk som behöver ha bil helt enkelt. Skulle bara de redan inbitna elbilsmänniskorna komma så kanske det inte blir så många tusen. Men vår ganska fasta uppfattning är att det finns ett större intresse än så.