I USA ifrågasätts ofta idrottslag som valt att ha ett namn eller en logga där landets ursprungsbefolkning figurerar, men i Sverige är debatten relativt sval.
Mats Grauers är ordförande för Frölunda HC sedan 2011.
– Det har varit ett fåtal påstötningar av enskilda individer som har velat ta upp det som en debattfråga, men jag upplever inte att det någonsin funnits något brett intresse för frågan, säger han.
Att lagets symbol blev just en ”indian”, som de kallar det, har sin förklaring i Frölunda HC:s spelstil, som under 80- och 90-talet ansågs vara lite av ”vilda västern-hockey”. Ordförande då var Hasse Andersson.
– Indianen var min idé, säger han. Vi ville hitta något med vilda västern-tema eftersom alla pratade om vår spelstil som just det.
Cowboys för våldsamt
En ny logga skulle ändå tas fram eftersom man brutit sig ur moderklubben Västra Frölunda HC. De första förslagen innehöll en cowboy med pistol, men det gillade inte Hasse Andersson.
– Det var för våldsamt, vi ville ha en mjukare profil. Vi tyckte att indianen stod för en mjukare framtoning, dessutom låg ”Frölunda Indians” bra i munnen. Så det fick bli det.
En reklamfirma tog fram själva ansiktet, som fortfarande är identiskt med originalet.
– Det har ju blivit en succé, säger Hasse Andersson. Jag tycker loggan håller fortfarande.
Även om den stora majoriteten var positiv till logotypen, fanns det kritik även i början.
– En kvinna hörde av sig från USA och sa sig tillhöra en indianstam. Stammen krävde ersättning för att vi använde loggan, och vi valde att betala. Sen var det tyst, jag hörde ingen mer kritik under mina år som ordförande.
Att namnet eller loggan skulle kunna uppfattas som stötande håller Hasse Andersson inte med om.
– Jag tycker den framhåller indianen som en förebild, vi valde den för att vi ville ha en positiv framtoning, säger han.
Anmäldes 2015
2015 gjordes en anmälan till Diskrimineringsombudsmannen, DO, av en man med nordamerikanskt ursprung. Anmälan gjordes dels mot Frölunda Indians och dels mot speedwayklubben Indianerna i Kumla. Anmälaren ansåg att lagens loggor, som båda föreställer en traditionell, nordamerikansk urinvånare, var kränkande.
DO valde dock att inte pröva frågan. För att diskrimineringslagen ska gälla krävs att någon form av missgynnande skett, att någon till exempel diskriminerats på grund av kön eller sexuell läggning vid ett specifikt tillfälle. I det här fallet ansågs inte att mannen missgynnats på något sådant sätt.
Diskussionen om så kallade ”red face” har aldrig varit särskilt het i Sverige, men i USA är debatten om maskotar eller lagsymboler föreställande Nordamerikas ursprungsbefolkning ständigt pågående.
Vid NFL-laget Washington Redskins matcher protesterar och demonstrerar människor mot lagets namn och logga som anses vara nedsättande. Delar av USA:s ursprungsbefolkning har i många år kämpat för att laget ska ändra sitt namn och sin logga, men 2017 togs ett beslut i landets högsta domstol som tolkades till Washington Redskins fördel. Trots beslutet i högsta domstolen fortsätter protesterna, och flera medier har slutat använda lagets tilläggsnamn.
”Ingen historia med indianer”
Mats Grauers, ordförande i Frölunda HC, ser inga större likheter mellan Sverige och USA.
– Vi har ju ingen historia med indianer i Sverige, så det är kanske inte så konstigt att det är en större fråga där än vad det är här, säger han.
Han menar att indianen som symbol står för något positivt.
– Jag har svårt att se varför vår logga skulle vara nedsättande. Den verksamhet vi bedriver och den klubb vi vill vara är ju något helt annat, och vår logotyp symboliserar snarare stolthet över det vi gör. Jag kan inte se att det skulle vara kränkande mot någon.
Under sina åtta år som ordförande har han bara hört något enstaka klagomål kring lagets logga, och menar att det för Frölunda HC:s del är en icke-fråga.
– Det är möjligt att man kanske får fundera i framtiden kring vilket varumärke man vill ha, men någon förändring är inte aktuell i nuläget, säger han.