När Skolverket nyligen gick ut med larmsiffror om att antalet barn på fritidshemmen ökar undrade många fritidspedagoger hur de hade räknat. För de alarmerande siffrorna om 13,4 barn per pedagog var rena drömsiffrorna enligt många fritidspedagoger i Örebro.
– Skulle jag ta hand om 13 barn vore det en dröm. Det handlar snarare om att man tar hand om 23 barn per person i dag, säger Eva Sandh som är fritidspedagog på Eklundaskolan i Örebro.
En förklaring till att verkligheten inte stämmer överens med Skolverkets siffror är att många fritidspedagoger också arbetar stora delar av sin tid i skolan.
– Det är positivt att fritids har flyttat in i skolorna och att det blir en helhet för barnen, där fritidspersonalen finns med under skoldagen. Men vill man ha kvalité i verksamheten när skolan är slut behövs fler personer på fritids, säger Eva Sandh.
75 barn inte ovanligt
På tio år har gruppstorlekarna ökat med 30 procent i landet. Går man längre tillbaka i tiden handlar det om en fördubbling. I veckan kom resultatet av stadsrevisionens granskning i Örebro och den visar att personaltätheten är lägre i Örebro än i riket och att tryggheten på fritidshemmen kan vara hotad på grund av barngruppernas storlek. Enligt Lärarförbundet har fritids inte anpassat kostymen efter anstormningen av barn.
– Det är stordrift på många håll. Det är inte ovanligt att det går 75 barn på samma avdelning. Det blir de större barnen som får betala priset då man försöker ge de yngsta trygghet och det stöd de behöver. De äldre barnen får klara sig mer själva och det är inte optimalt, säger Lena Rylander på Lärarförbundet i Örebro.
Behovet av fritids har ökat delvis på grund av att de flesta sexåringarna går i förskoleklass på skolorna. När den korta skoldagen är slut för de yngsta är det fritids som gäller. Det betyder att fem- och sexåringar kan hamna i grupper där det går 75 barn.
–Vi är djupt oroade över att kommunerna prioriterar bort den här verksamheten och att variationen mellan olika skolor är så stor. Likvärdigheten får stryka på foten, säger Bengt Thorngren, expert på fritidshem på Skolverket.
Hoppas se en förändring
I höst ska Skolverket göra om de allmänna råden för att förtydliga vad fritids har för uppdrag.– Vi kommer inte att säga hur många som ska gå i varje grupp, men vi kommer att förklara vad man bör ta hänsyn till och vad uppdraget är, säger Bengt Thorngren.
Lena Rylander på Lärarförbudet vill se stora satsningar på fritids.
– Det behövs en enorm kvalitetsutveckling, grupperna behöver bli mindre. Det finns en enorm potential där vi kan lära barnen mer av det de inte snappar upp i skolan, säger hon.