BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
– De största skillnaderna är arbetssättet och det hänger ihop med den fysiska läromiljön. Vi vill att eleverna ska få möjlighet att lära i olika former och utifrån det har vi skapat en varierad lärmiljö. Genom att variera undervisningen tror vi elevernas nyfikenhet, kreativitet och motivation ökar. Många har schablonbilder av en skola och säger att vi är skolan utan klassrum, och det är vi visserligen, men vi har många olika rum för lärande, säger rektorn Mikael Parknäs.
Eleverna kommer ha varsin lärplatta och kommer använda sig mycket av digitala läromedel. På skolan kommer det att finnas en ljudstudio samt ett makerspace som är en slags digital verkstad med 3D-skrivare och VR-utrustning. Tanken är att eleverna snarare ska producera än konsumera, och att de lika gärna kan redovisa en skoluppgift i form av en podd eller en kortfilm. Skolan kommer till exempel inte att förbjuda mobiltelefoner utan de fokuserar i stället på att eleverna ska använda dem klokt.
– Det är upp till varje lärare att bestämma om eleverna ska få ha mobiltelefoner på lektionerna. Vi lär eleverna att hantera digitala redskap men pratar också om nackdelarna med att mobiltelefoner kan skapa ett beroende eller användas för att trakassera andra på nätet, säger Mikael Parknäs.
Förebild i Huddinge
En inspirationskälla är den kommunala Glömstaskolan i Huddinge som startade hösten 2016. De har också satsat på grupprum i stället för stora klassrum, och whiteboardtavlor och skärmar i stället för katedrar för att undvika att eleverna bara sitter och tar emot kunskap. Mikael Parknäs har varit där på studiebesök flera gånger och en organisationsform han tar med sig därifrån är eleverna inte nödvändigtvis behöver delas in efter ålder.
– Vi arbetar inte med traditionella klasser utan vi kan dela in eleverna i grupper som inte behöver vara åldersindelade. Lärarna jobbar i arbetslag så eleverna har flera vuxna omkring sig. Det innebär att skollotteriet, att det är viktigt vilken lärare man får, inte kommer vara lika viktigt hos oss, säger han.
Reaktionerna från föräldrarna har varit blandade. Många tycker det är roligt och spännande med ett nytt arbetssätt, medan andra på skolans Facebooksida har uttryck oro över om barnen ska kunna använda mobiltelefoner och lärplattor på ett bra sätt. Mikael Parknäs förstår deras frågor eftersom mycket är annorlunda mot när föräldrarna själva gick i skolan. Han säger också att det finns en schablonbild av att den här typen av arbetssätt gynnar elever som har det lätt för sig, men tror inte att så är fallet.
– Målet är att det ska fungera bra för alla elever oavsett behov av stöd.
Hur ska ni skapa trygghet för eleverna?
– Vi har pratat mycket med Glömstaskolan om hur man kan skapa trygghet på andra sätt än att ha sin egen bänk i sitt eget klassrum. Även om eleverna inte har egna platser ska de alltid veta var de ska vara, det är oerhört strukturerat. Och har man struktur och trygga vuxna omkring sig ska man inte ha sämre möjligheter hos oss.
Ny skola byggs
På regementsområdet i Kviberg byggs också en F-3-skola som ska vara igång redan till hösten. De äldre eleverna får vänta ytterligare ett år på den nya skolan. En stundande utmaning för Mikael Parknäs blir att rekrytera lärare som är sugna på att arbeta i den här formen, testa nya arbetssätt och behärskar tekniken som eleverna ska arbeta med.
– Det är viktigt för oss att hitta rätt lärare som är sugna på att vara pionjärer. Tillsammans med personalen hoppas jag att vi kan skapa en skola där alla känner sig trygga och att vi stärker eleverna både i nutiden och framtiden, säger han.