Göteborgs stad har nu sammanlagt 160 elbilar. Samtidigt går hela 60 procent av de sammanlagt 2 200 kommunala bilarna på gas.
– Elbilsteknik kommer att finnas i framtiden. Rena elbilar kommer inte att vara den största produkten, men den funkar jättebra i hemtjänsten och skulle funka jättebra för många göteborgare. Men den produkten är i dag så dyr att man inte kan säga åt folk att köpa en sådan för de kostar för mycket pengar. Vi i det offentliga kan gå före med att testa och köpa för då skapar man en jätteviktig andrahandsmarknad, säger Johan Nyhus (S) som är ordförande i Trafiknämnden och tror att elhybrider är framtiden för den som oftast kör korta sträckor.
Han ryckte sladden på invigningen av projektet WiCH hos Gatubolaget. Under 18 månader ska personal köra trådlöst laddade bilar och därefter utvärderas projektet. Göteborg har 14 trådlöst laddade elbilar, Stockholm fem och Uppsala en.
– Vi måste börja testa i en sådan här verksamhet eftersom de flesta finns i kommunal regi. Det finns ju entusiaster som skaffat rena elbilar, men det är inte jättemeningsfullt i ett tidigt skede att göra studier med dem då de gör vad som helst med ett leende. Utmaningen är att få den stora massan av människor att ställa om. Där behöver vi sänka barriärerna och jobba med ett förenklat laddförfarande och som här testa induktionsladdning, säger Stefan Pettersson som är forskningsledare på Electromobility på Viktoria Swedish ICT.
Kostnaden för det trådlösa systemet ligger i dag på cirka 20 000 kronor. Stefan Pettersson hoppas att kostnaden inom en handfull år kan vara nere på mellan 5 000–10 000 kronor för att efterinstallera systemet i en elbil.
”Kräver mindre av elnätet”
Bilarna kan gå ungefär 20 mil på en laddning som tar mellan sex och åtta timmar beroende på batteriets kapacitet. En väggmonterad panel lyser grönt när bilen är inom räckhåll och den trådlösa laddningen ska komma upp i 90 procent av den som sker med sladd.
– Fördelen är att du kan ”duttladda”, säger Stefan Pettersson som konstaterar att det kräver mindre av elnätet om inte alla bilar laddas först när de står parkerade för natten. Av de 14 bilarna, som är av Nissans Leaf-modell, kommer Göteborg Energi att använda sex stycken som poolbilar för persontransporter inom tio mils radie.
– Det spännande är att se om det fungerar att bilen blir laddad med den här tekniken, att den får den utlovade effekten. Och vad som händer i vinter när vi ska ha motorvärmare på, säger Jan-Åke Palmqvist på Göteborg Energi.
Rebecca Hough, vd för det amerikanska företag som levererar själva tekniken, tycker att det blir spännande att se om de amerikanska och de europeiska användarna upplever olika saker.
– Man har olika körbeteenden. Och det hänger också på hur smala parkeringsplatser är. Vi kan designa systemet så att det inte gör något om du ställt dig långt åt något håll på parkeringsplatsen, men det kommer att kosta oss mer så i USA har vi studerat hur människor parkerar och nu vill vi se hur det fungerar i Europa. Det låter som en liten sak, men det kan göra skillnad på 500 dollar i systemets kostnad. Det är små saker, men väldigt viktiga för oss.
Strålsäkerhetsmyndigheten har konstaterat att magnetfälten blir något förhöjda då bilen parkeras vid laddstationen.
– Du kan vara i eller runt bilen medan den laddar, det är inte farligt. Vi använder samma typ av teknologi som en induktionshäll, säger Rebecca Hough.
Enligt Arbetsmiljöverkets riktlinjer är det säkert att vara nära bilen men du ska helst inte befinna dig i den då den laddar.
Tre elbussar i juni
I juni får Göteborg också tre rena elbussar som kommer att trafikera linje 55 mellan Chalmers och Lindholmen tillsammans med sju hybridbussar.