Vissa av företagets elcyklar är direkt trafikfarliga och den 25 september orsakade trasiga bromsar en olycka på Hornsgatan i Stockholm. Vid ett rödljus lyckades inte föraren stoppa den flera hundra kilo tunga fraktcykeln och kraschade rakt in i en cyklist. Ingen blev allvarligt skadad men polis tillkallades. Enligt skyddsombudets incidentrapport hade företagets trafikledning godkänt cykeln för trafik trots att den bara hade en fungerande broms. Move by bikes cykelförare berättar att de varit utan mekaniker under tre veckors tid och andra incidentrapporter vittnar om hur förare skadat sig på trasiga cyklar.
– Jag hörde själv hur chefen uppmanade en mekaniker att bara reparera en av två bromsar för att spara in pengar på reservdelar. De bryr sig inte om vår eller andra cyklisters säkerhet. Det är utan tvekan det värsta företaget jag jobbat för, säger en cykelförare som vill vara anonym.
Varor rasade ut på gatan
I förra veckan rapporterade Dagens ETC om det gröna cykelåkeriföretaget som delägs av en miljöpartist och fraktar skolmat åt Stockholms stad. I artikeln larmade skyddsombudet Anton Hultberg om dålig arbetsmiljö för förarna och bristande brandskydd. Nu visar mobilbilder inifrån Move by bikes garage i Stockholm att fraktcyklar på över 300 kilo hålls ihop med silvertejp. Istället för att ersätta trasiga dörrar på cykelvagnarna tejpas de igen, men de när det regnar släpper ofta tejpen. Vid flera tillfällen har last ramlat ut och stora högar med påsar från second hand-bolaget Sellpy har rasat ut i körbanan. Bolaget kör dessutom farliga kemikalier åt logistikföretaget DSV i de hoptejpade fraktcyklarna. Vid ett tillfälle läckte frätande syra på en förares hand.
– De gömmer sig bakom en fin grön fasad. Men i själva utnyttjar de oss förare som i de allra flesta fall är invandrare som inte vågar klaga, säger en förare.
”Förare har ett ansvar”
Enligt Move by bike har trafikledarna ett ansvar för att bristfällig utrustning ska åtgärdas men föraren måste också kontrollera och rapportera brister. Ledningen säger sig inte känna till detaljerna kring olyckan på Södermalm den 25 september.
– Man kan inte ge sig ut och cykla på en cykel som inte har bromsar. Jag vet inte hur kommunikationen gick eftersom jag inte var där, säger Johan Wedin, delägare och grundare.
Lägger ni allt ansvar på förarna?
– Nej, inte allt ansvar. Men de måste också visa lite vett och sans. Förarna ska göra en kontroll på cykeln innan de ger sig iväg. Det är olyckligt om arbetsledaren har sagt något annat.
Flera förare vi pratat med påstår att ni avstått från att reparera cyklar för att spara in pengar på reservdelar, stämmer det?
– Nej, vi sparar inte på reservdelar men har haft en del problem med logistiken ibland. Särskilt under pandemin tar det ibland längre tid att få saker levererade.
En av Move by bikes förare kallar ledningens påståenden för ”rent löjliga”.
– Skulle vi vänta på att få en fullt fungerande cykel skulle vi aldrig komma ut ur garaget. Det slutar oftast med att man tar den minst trafikfarliga cykeln med halvt fungerande bromsar. Men alla vi som cyklar vet att risken är stor att vi kraschar.