I våras lanserade regeringen ett förslag om halverad flygskatt, med motiveringen att miljöstyrning genom skatter är onödigt, samt att sänkt flygskatt skulle kunna förbättra Sveriges konkurrenskraft.
Såväl forskare som natur- och människorättsorganisationer har varit starkt kritiska till förslaget, som de anser är ett steg i fel riktigt vad gäller klimat- och miljöarbete.
– Detta förslag innebär att regeringen aktivt vill öka utsläppen, stödja en bransch som redan är lågt beskattad och underlätta rikas överkonsumtion. Det är en allvarlig och stor felprioritering under denna tid av klimatkris och ökad ekonomisk ojämlikhet, kommenterar Oxfam Sverige.
Förslaget sågas även av Naturvårdsverket som också konstaterar att utsläppen kommer att öka om skatten sänks. Myndigheten anser tvärtom att flygskatten bör vara ännu högre än idag.
MP: ”Fullständigt ansvarslöst”
Nu rasar företrädare för oppositionspartierna, miljöorganisationer och forskare mot möjligheten att flygskatten avskaffas helt.
Att överväga att slopa flygskatten är galet, enligt Miljöpartiets klimatpolitiska talesperson Elin Söderberg.
– Det är ytterligare ett bevis på att Tidöpartierna agerar fullständigt ansvarslöst när det kommer till klimatförändringarna, säger hon.
Flygskatten har en viktig roll i att synliggöra flygets stora klimatpåverkan jämfört med andra färdsätt, anser Elin Söderberg.
– Vi är fortfarande i ett läge där en tågbiljett många gånger kostar mer än en flygbiljett. Flyget betalar inte fullt ut för sina klimatkostnader.
Socialdemokraterna vill inte ge besked om hur de ser på flygskatten. Samtidigt kritiserar S regeringen för att Sverige ännu inte kunnat få ut de 40 miljarder kronor man har innestående i EU:s coronafond, då man inte levt upp till klimatvillkoren.
– Det där får regeringen räkna ut. De måste presentera en klimatpolitik som gör att vi får ut våra 40 miljarder. Hur de reder ut det kommer jag syna väldigt noga, säger den ekonomiskt-politiska talespersonen Mikael Damberg.
Forskaren: ”Inte förvånad”
Jörgen Larsson är en av de forskare som tyckt till om regeringens förslag på en halvering av flygskatten i ett remissyttrande. I tio år har han forskat om flygets klimatpåverkan och hur den kan minskas med hjälp av styrmedel.
Han menar att det inte är någon tvekan om att slopad flygskatt skulle bidra till höjda flygutsläpp.
– Forskningen är entydig om att kostnaden på flygbiljetter påverkar efterfrågan. En sänkt flygskatt leder till lägre biljettpriser och därmed ökat flygande. Ryanairs senaste utspel är ett exempel på den här mekanismen, säger Jörgen Larsson.
Samtidigt är Jörgen Larsson inte förvånad över att ett sådant förslag tycks ligga på bordet hos regeringen.
– Inte direkt eftersom den nuvarande regeringen har tagit bort många andra klimatstyrmedel tidigare, det är en fortsättning på den politiken. Sen är det många aktörer och lobbyister som under lång tid har argumenterat för att få bort flygskatten, inklusive det statliga bolaget Swedavia vilket är lite överraskande.
Naturskyddsföreningen: ”Verklighetsfrånvänt”
Naturskyddsföreningens klimatchef David Kihlberg kallar det ”verklighetsfrånvänt” att diskutera ett slopande av flygskatten.
– Just nu ökar utsläppen i Sverige, bland annat från flyget. Vi behöver höja flygskatten och komplettera den med fler styrmedel, säger David Kihlberg.
Om flygskatten slopas eller sänks är det ett i raden av klimatskadliga beslut från regeringen, menar han.
– Sverige har lämnat walk over i den globala klimatomställningen. Det är oerhört allvarligt. Flyg är det mest utsläppsintensiva transportmedel vi har och vi vet att vi behöver minska flygresandet för att nå klimatmålen.
När regeringen i våras skickade ut ett förslag om halverad flygskatt på remiss var ett av argumenten att flyget successivt införlivas i EU:s utsläppshandel och därmed regleras på EU-nivå. En nationell flygskatt är ett slag mot svensk konkurrenskraft, hävdar regeringen.
Men det som sker på EU-nivå är helt otillräckligt, anser Naturskyddsföreningen. Enbart flygresor inom Europa inkluderas i utsläppshandeln. Dessutom är höghöjdseffekten inte inräknad, det vill säga att utsläpp som sker på hög höjd har större klimatpåverkan än om de sker på marken.
– Sammantaget är det en bra bit under hälften av flygets klimatpåverkan som kommer att omfattas av utsläppshandeln, konstaterar David Kihlberg.
Klimatministern vill behålla
Och frågan är om det finns enighet för ett eventuellt avskaffande inom regeringen. Som en del av Alliansen var partiet Liberalerna emot flygskatten och ville istället ha en europeisk skatt på flygresor. Men till Dagens ETC uppgav klimatminister Romina Pourmokhtari (L) i mars att hon vill behålla flygskatten.
– Min starka ståndpunkt är att vi inte ska ta bort flygskatten, sa hon.
Uppgifterna om att ett slopande av flygskatten diskuteras kommer från anonyma källor. Att läcka uppgifter från förhandlingar kan ha flera syften. Ett sådant skulle kunna vara att sätta press på Liberalerna att acceptera en halvering. Om skatten blir kvar, men sänks, kan uppgifterna bidra till att tona ner bilden av att Liberalerna gått med på en svår eftergift.
Dagens ETC har utan framgång sökt Romina Pourmokhtari för en kommentar.