BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
För lite och för sent, enligt Johan Klockar Öhrnell som projektledare för Smart Green Region, ett samarbete mellan Östersund, Trondheim och Sundsvall, bland annat med syfte att utveckla hållbara transporter.
– Teknikerna finns redan för att klara en omställning. Positivt är dock att alternativen ökar snabbt även om det fortfarande är en bråkdel av den stora bilflottan. För fem år sedan fanns inga gasbilar i kommunen, inga laddbara bilar heller.
Hållbara transporter
Det pågår också flera initiativ för att utveckla hållbara transporter. Bland annat ingår Sundsvall elnät i ett utvecklingsprojekt för nästa generations elladdare som ska kunna ladda en elbil på fem minuter. Det finns även initiativ att bygga mackar med vätgas och stationer där tunga fordon ska kunna tanka gas, etanol och fossilfri diesel.
– Alla initiativ behövs. Det finns inte en lösning för alla transporter. Vi behöver utveckla olika tekniker och bränslen för att kunna bygga en fossiloberoende fordonsflotta, säger Johan Klockar Öhrnell.
Själv har han bytt ut sin stora sjusitsiga bensinslukande familjebil mot en mindre elbil.
– Jag tycker att man ska tänka till kring sitt beteende och vilka behov man har. Måste du ha en stor och tung dieselbil för kunna åka till fjällen en eller två gånger per år? Min elbil klarar 95 procent av familjens transportbehov och då den inte räcker till kan jag i så fall låna eller hyra en bil.
Samtidigt fortsätter svenskarna att köpa nya bilar som aldrig förr. Bilbranschen kunde i veckan redovisa plussiffror för försäljningen för 39:e månaden i rad. Det är diesel och bensin som dominerar även om vi tittar på nybilsförsäljningen. Både i landet i sin helhet och i Västernorrland.
Endast 4,6 procent av alla nya bilar som såldes föra året klarar föreningen Gröna bilisters miljöbilsdefinition. Försäljningen av laddhybrider utgör drygt hälften av de förnybara alternativen i nybilsförsäljningen, men deras klimatnytta är diskutabel då risken finns att de huvudsakligen körs på fossila drivmedel. Med det återstår knappt två procent el-, etanol- och biogasbilar.
– Så länge fossila bilar dominerar nybilsförsäljningen är rekordet allt annat än en framgångssaga. Även om bilismen måste minska, behövs bilen på många platser i vårt avlånga land. Med tanke på att en ny bil rullar cirka 18 år på vägarna behöver omställningstakten till förnybart påskyndas rejält, säger Johanna Grant, ordförande för Gröna bilister.
Miljörabatt
Hon ser regeringens nya förslag till beskattning av bilar som ett steg på vägen. Det är ett så kallat bonus malus-system där bilar med riktigt små eller inga utsläpp får en rabatt på upp till 45 000 kronor som bekostas av dem som vill köpa bilar med stora utsläpp.
– Förslaget har ett bra fokus på klimatnytta. Det hjälper moderna bilköpare att välja moderna fordon, säger Johanna Grant.
Hon menar också att förändringar i skattesystemet måste kombineras med andra åtgärder.
– Vi behöver ett nytt mobilitetsparadigm där bilen, framför allt i våra städer, får en mindre roll till förmån för gång, cykel, kollektivtrafik och samåkningstjänster, säger Johanna Grant.