Tecknar du ett elavtal hos Fortum får du en välkomstgåva – 10 000 Eurobonus-poäng. Med poängen kan du sedan köpa en enkel resa mellan till exempel Stockholm och Umeå, en flygresa som ger upphov till utsläpp av drygt 210 kilo koldioxid – vilket betyder att Fortum i praktiken lockar kunder genom att ge dem möjlighet att bidra till klimatkrisen.
Kan tjäna ännu mer poäng
Väntar du några år med att lösa in din flygbonus och fortsätter ha Fortum som elleverantör kan du tjäna ännu fler poäng och därmed få möjlighet att flyga vidare ut i Europa. En flygresa till exempelvis Berlin från Stockholm motsvarar då 300 kilo koldioxid per person. Men Fortum själva menar att de inte uppmuntrar till ökat flygande.
– Den här typen av poängsamarbete ökar ju inte användningen egentligen – du handlar ju inte mer mat bara för att du har ett Coop-kort, säger Per-Oscar Hedman, kommunikationschef i Sverige för Fortum.
Eurobonus-poäng är ju färdiga poäng som är redo att användas, medan Coop-korten inte är påfyllda från början. Tycker du att liknelsen är rimlig?
– I princip alla lojalitetsprogram har ”bli medlem nu och få poäng eller något annat”-kampanjer. Även Coop gör det, så principen är gemensam.
Per-Oscar Hedman säger att SAS klimatkompenserar de resor som betalas med Eurobonus-poäng. Han lägger till att SAS-kunden själv – genom att betala extra – kan klimatkompensera genom att köpa in biobränsle till SAS som kommer att användas till någon av deras flygningar och ersätta motsvarande mängd fossila bränslen.
När Dagens ETC frågar Fortum varför de väljer att samarbeta med ett flygbolag när de samtidigt kommunicerar att de arbetar för att minimera sin miljöpåverkan så svarar Hedman att de är väl medvetna om diskussionen – men att flyg också är ett viktigt kommunikationsmedel.
”Sänker trovärdigheten”
David Kihlberg, chef för klimat- och juridikavdelningen på Naturskyddsföreningen, är inte imponerad.
– Att uppmuntra till onödiga flygresor genom att ge bort flygbiljetter är både ohållbart och otidsenligt och sänker trovärdigheten i företagens hållbarhetsarbete, säger han.
Fortum är emellertid inte ensamma om att samarbeta med flygbolaget SAS för att kunder ska få Eurobonus-poäng och därmed få rabatterade flygresor. Hudvårdskedjan Rituals och klädmärket Björn Borg är två andra exempel på företag där konsumenten tjänar poäng som kan användas till flygresor hos SAS, trots uttalade hållbarhetslöften. Rituals säger sig till exempel vilja bli klimatneutralt till år 2050 och Björn Borg menar att inga flygtransporter som företaget ansvarar för schemaläggs på grund av deras negativa inverkan på miljön.
Men Björn Borg är själva kritiska mot SAS-samarbetet, berättar Pernilla Johansson som är kommunikationschef vid Björn Borg.
– Det stämmer att vi har ett sånt samarbete. Det är ganska nytt och har enbart utnyttjas i vår butik i Sturegallerian under året. Vi har själva ifrågasatt samarbetet och kommer som det ser ut nu att avsluta det till årsskiftet. Vi arbetar med att uppmuntra till en mer hållbar konsumtion, inte tvärtom, det rimmar mycket riktigt illa med våra övergripande mål.