– Det är ändå mindre folk sedan corona drog igång, säger en av spärrvakterna.
Ja, det är färre passagerare, sett till den statistik som Storstockholms trafik (SL) löpande tar fram vad gäller flöden. Centralen är en av de stationer där det märkts tydligast nedgång. Och det märks en effekt av att de allmänna råden skärptes lokalt 29 oktober.
FHM: Ingen rekommendation
En fråga som lyftes på regeringens presskonferens i måndags var munskydd. Det har sedan våren pågått en debatt om detta, där ett läger starkt förespråkar munskydd som ett sätt att ytterligare minska risken för smitta, medan ett annat läger lika starkt varnar för att munskydd tvärtom invaggar bäraren i falsk trygghet och gör att många glömmer bort att exempelvis hålla avstånd.
Det blev Folkhälsomyndigheten (FHM) som fick besvara frågan om munskydd. Svaret var detsamma som man gett sedan pandemin startade. Nej, det är just nu inte aktuellt med munskydd. Prioritet är snarare att undvika trängsel, resenärer ska undvika allt utom nödvändiga resor, och när de behöver transportera sig ska de göra vad de kan för att hålla avstånd.
Kollektivtrafiken står heller inte för stor smittspridning, enligt FHM. Samtidigt öppnar man för att ompröva detta med munskydd utfall det skulle visa sig bli nödvändigt.
Vittnar om trängsel
Dagens ETC räknar hur många som ändå har tagit på sig munskydd, trots att det alltså inte ingår i rekommendationen. Det är 32 personer av 1 000 som passerar. Alltså drygt tre procent.
– Det går inte att hålla avstånd i t-banan, säger Reza Mohammadi, 19, som inte hade munskydd under våren men har haft det när han reser med tunnelbana eller buss under hela hösten.
Han ger inte mycket för rådet att undvika trängsel genom att åka på udda tider.
– Då hinner jag inte till jobbet, säger han.
Reza Mohammadi tycker att det är ”fucked up” att ansvariga politiker inte har sett till att alla stockholmare som måste åka till jobbet kan göra det på ett säkert sätt.
SL delar inte riktigt den uppfattningen. Under corona räknar man det som ett ”trängseltillfälle” om fler än hälften av sittplatserna är upptagna. Men så är det bara med tio procent av avgångarna. Men samtidigt finns fortsatt avgångar där det kan vara 75 eller 100 procent av sittplatserna som är upptagna.
– Vi gör allt vi kan med de resurser vi har, säger Claes Keisu på SL:s pressavdelning.
Väntar på nästa tåg
Camilla, 46, är läkare och nu ska hon ner i tunnelbanan – utan munskydd, som de allra flesta denna morgon. Och nej, hon vill ha med sitt efternamn: ”Jag följer debatten, jag tycker att tonläget är väldigt hårt uppskruvat och obehagligt.” Själv säger hon att hon ständigt värderar risker i vardagen.
– Jag går inte och handlar mat förutom när det är nästan tomt. Jag har helt stängt av det sociala, jag umgås bara med min närmsta familj. Jag väljer cykel eller bil när jag kan, men nu fungerade inte det, så då får det bli tunnelbanan. Är det för många som tränger ihop sig i en vagn, då väntar jag på nästa tåg.
– Jag brukar klara att hålla avstånd. Och det är inte heller bra att tänka att munskydd gör att du är säker, att du då inte behöver tänka på distansering, för så är det ju inte.
Reza Mohammadi är inte heller övertygad om att munskydd faktiskt har den effekt han önskar, men han hoppas ändå att fler ska välja att använda det.
– Jag hoppas att det blir säkrare med munskydd, men jag vet inte. WHO säger att det är bra och många andra länder kör ju på det. Jag vill inte få covid men det handlar också om att jag inte vill smitta någon annan. Nu är det nästan som om folk stirrar på mig. Han kanske är sjuk typ.