– Det är oerhört spännande att få fortsätta arbetet med att utveckla och stärka hälso- och sjukvården, sa hon.
Lobbyism har effekt.
Skulle regelverket kring vinster i välfärden ha sett annorlunda ut idag om inte branschens intressen satsat många miljoner på att bearbeta folkvalda, inte minst Sverigedemokraterna?
Mycket möjligt.
Men den som vill ha exempel på systematisk växelverkan mellan politik och påverkansoperationer ska följa hur försvarsindustrin arbetar – och hur mottagliga folkvalda är för företagens insatser.
Varför inte börja i alla turer kring Jas.
2008 signalerade dåvarande försvarsminister Sten Tolgfors (M) att Sverige behövde modernisera sina stridsplan. Det råkade sammanfalla med att Saab förhandlade med Norge, Indien och Brasilien. Nu klev svenska staten in och gav besked om långsiktigt engagemang.
De som var med då kan berätta om hur Wallenbergs bolag inte nöjde sig förrän man etablerat kontakt med alla relevanta beslutsfattare, som sedan fick uppleva ömsom dinglade morot och vinande piska.
Hittills har skattebetalarna investerat närmare 400 miljarder kronor i projektet. Utan att kunna överblicka vad som skett bakom kulisserna. Fredsrörelsen har länge påpekat hur suspekt och glidande denna relation är.
Men det mesta verkar fortsätta precis som vanligt.
Tolgfors? Han fick gå efter Saudiaffären men landade mjukt som lobbyist. På kundlistan finns Saab.
Och andra har följt honom.
I höstas lämnade en av Stefan Löfvens mest betrodda medarbetare, Wille Birksten, regeringskansliet för att börja hos Saab som Senior Public Affairs Advisor. Fin titel. Betyder lobbyist.
”Så glad att vara tillbaka i svensk industri och att få arbeta i ett företag som är avgörande för Sveriges säkerhet, oberoende och starka röst i världen”, jublade Birksten på Facebook.
Saab verkar omättligt vad gäller folkvalda och tjänstemän som har insyn i försvarspolitiska ärenden. Birksten blev kollega med kommunikationschef Sebastian Carlsson, tidigare presschef åt Fredrik Reinfeldt (M), vice kommunikationschef Pär Henriksson, tidigare kommunikationschef för Moderaterna, Media Relations Manager Petter Larsson, tidigare pressekreterare åt Anders Borg (M), styrelseledamoten Cecilia Stegö Chilò, tidigare kulturminister för Moderaterna, Ann Wolgers, tidigare pressekreterare åt Mikael Damberg (S), Fredrik Hassel, tidigare sakkunnig för Socialdemokraterna i försvarsdepartementet.
Bland andra.
Dörren kan svänga åt båda hållen. Häromåret kunde Dagens Nyheter visa hur försvarsminister Peter Hultqvists (S) dåvarande pressekreterare Marinette Nyh Radebo inte bara var vapenlobbyist fram till att hon rekryterades 2014 utan att den verksamheten sedan fortsatte, då formellt styrd av hennes make och son, som erbjöd seminarium på Almedalen – med Hultqvist.
Lobbyism har normaliserats.
Det handlar om en kontaktyta som vi väljare sällan får se men ändå ska acceptera.
– Tror folk att politiker kommer på alla förslag själva? Diskussioner pågår hela tiden och förslag läggs fram av enskilda individer, intresseorganisationer, företag och andra, säger Maria Wetterstrand till Dagens ETC.
Förut var hon språkrör, nu är hon lobbyist. Men kan fortfarande identifiera problemet.
– De som har pengar har det lättare. De som företräder intressen som inte har samma resurser har det mycket svårare att nå fram.
En mardröm för den som tror på transparent demokrati.