Flyg direkt från Gärdet till skatteparadiset Dubai och till Saudiarabien. Det är några av de tänkta flyglinjerna som ska utgå från Gärdet. Dagens ETC har via en källa tagit del av hemliga dokument som visar sig att de 31 näringslivsföreträdare som försvarade Saudiavtalet sedan flera år har haft ett samarbete i den så kallade Gärdetgruppen, bolaget som driver flygplatsprojektet.
Enligt dessa dokument ska landningsbanan sträcka sig 1 710 meter i sydöstlig riktning, vilket är tillräckligt långt för att kunna ta emot taxiflyg och affärsjet. Det finns även planer på att använda tomma lokaler i Kaknästornet som flygledartorn. Flygplatsen vänder sig inte till reguljärflyg, utan satsar på en exklusiv krets affärsresenärer som äger eller hyr privatjet.
– De där lågpriskärrorna till Phuket och Marbella kan hålla sig på Arlanda och Skavsta, ska en av näringslivstopparna ha sagt under ett gruppens möten som hölls i slutet av december.
Direktlinje till Saudiarabien
Flygplatsen skulle innebära att ett populärt grönområde försvinner. Men en annan kontroversiell del i projektet är förhandlingar med Saudi airlines om en flyglinje från Stockholm till huvudstaden Riyad.
”Handelsutbyte är en viktig möjlighet för att främja svensk ekonomi och utvecklingen av mänskliga rättigheter och demokrati. En ny flyglinje till Riyad skulle stärka relationerna med Saudiarabien som är Sveriges viktigaste handelspartner i Mellanöstern”, skriver Gärdetgruppens vd Inge Vetth i de hemliga dokumenten.
Planerna började utredas av ett brittiskt konsultbolag redan för fem år sedan. Men debatten om Bromma flygplats, Saudiaffären och hotet om extraval har inneburit att Gärdetgruppen har försenat projektet.
LFV, tidigare Luftfartsverket, har analyserat luftrummet ovanför ett 20-tal tänkbara flygplatser i Stockholmsregionen. Myndigheten öppnar för att etablera den mycket centralt belägna flygplatsen på Gärdet med motiveringen att ny teknik kan komma att sänka utsläpps- och bullernivåer.
Nu tar Gärdetgruppen nästa steg och söker ett formellt godkännande från regeringen. Enligt källor ska Stefan Löfven ha uppvaktats med löfte om ett direktflyg till Örnsköldsvik.
MP kritiskt
Socialdemokraterna och Miljöpartiet har bjudits in till slutna förhandlingar med Gärdetgruppen, som i dokumenten sammanfattar Miljöpartiets respons: ”De kan inte utesluta att planerna inte görs gällande. Något lösa i konturerna. Men kan nog övertalas.”
Samtidigt är MP lokalt i Stockholm starkt kritiskt. Anledningen är ett litet, svart groddjur. Där landningsbanan är planerad finns det fridlysta vattensalamandrar som EU ger ett starkt skydd via art- och habitatdirektivet. Miljöpartisterna i Stockholm har hållit tyst för att inte äventyra partiets bräckliga regeringssamarbete med S. Men efter år av munkavle har de fått nog och hotar nu med att dra fallet till EG-domstolen om flygplatsen byggs. Tonläget mellan MP och Gärdetgruppen är fränt. Gruppen talar i dokumenten om ”grodterrorister” och anklagar folkvalda miljöpartister för att ”nattetid varit ute med plasthinkar och planterat”.
Tjänstemännen från Stockholms stads miljöförvaltning kommer med start idag 1 april göra efterforskningar om det fridlysta groddjuret har etablerat sig i området. Gärdetgruppen är trots allt opitimistisk. I dokumenten talas det om byggstart redan våren 2017.
Dagens ETC har sökt företrädare från Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Gärdetgruppen utan resultat.