– Det är klart det finns en stor press på oss att klara av det här men det ska bli kul, säger studenten Olle Andersson som är projektledare för Chalmers solar team.
Målet är att konstruera och skapa en bil som ska kunna köra 300 mil snabbast in i mål på bara solljus. Tävlingen är uppdelad på tre olika klasser, Challenger, Cruiser och Adventure. Det är Challenger klassen som teamet vill satsa på, då är det snabbast in i mål som gäller och det finns bara plats för en i bilen.
De tävlande har en vecka på sig att ta sig från Darwin till Adelaide. De börjar köra runt åtta på morgonen och fortsätter till omkring fem på eftermiddagen för att sedan vila vid sidan av vägen.
– Vi har snackat en del om vilka som ska köra, det måste vara en ganska liten person eftersom den ska väga under 80 kilo. Sen är det väldigt trångt inne i bilen så det är en fördel att vara liten men vi har inte bestämt än vilka i teamet det blir, säger studenten Josef Vernersson som ansvarar för elektroniken.
Teamet är de första från Göteborg att delta i världens största solbilstävling, förra året fick de hållbarhetsstipendiet ”Tänk om” från Göteborg energi. Motiveringen var att med stipendiet inspirera till hållbar teknikutveckling inom fordonsbranscher, vilket de anser Chalmers solar team gör.
– Det är skitkul, det är ju första gången som Chalmers är med och förhoppningsvis inte sista gången heller. Det skulle vara skitkul att se tillbaka efter några år och se det fortsätta, säger Olle Andersson.
Genom att konstant uppdatera sina sociala medier, hemsida och visa sig utåt hoppas teamet kunna nå fler studenter och få fler att intressera sig i tävlingen.
– Jag har följt tävlingen sedan jag var elva år gammal. Jag minns att jag såg holländska nyheter om den och tänkte att shit det måste jag göra när jag blir stor, säger studenten Selena van der Horst som är en av de i teamet som kanske kör bilen under tävlingen.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Tävlingen har funnits i Selenas tankar sedan hon var ung. Hon berättar att det har varit mycket säkerhetstänk inför det potentiella körandet. Bland annat ska hon nu stärka sina armar och utsätta sig för varma mindre utrymmen, så som att basta, för att vara väl förberedd.
– Det känns stort och overkligt. Tror inte jag kommer att fatta att jag varit med förrän jag är tillbaka från Australien, fortsätter hon.
Projektet ger inga högskolepoäng och är helt drivet av studenterna med stöd av Institutionen för industri- och materialvetenskap för formellare saker. Även lärare finns med i bilden men enbart som stöttepelare. En av farhågorna är att inte hinna få klart bilen i tid, men de har planerat in extra veckor för den typen av krisläge.
– Rädslan är att det är något som man inte har tänkt på som dyker upp. Att det antingen blir skitdyrt så man inte har råd att fixa det eller man helt enkelt inte hinner fixa det, det är de största utmaningarna känner jag, säger Olle Andersson.
Enligt honom går det inte att beskriva måendet efter månader av planering, de flesta i teamet spenderar minst tio timmar varje vecka på projektet. Men nu när de börjat bygga kan timmarna bli ännu fler.
– Energin går i vågor, det blir så i den här produktionen. Ibland stämmer inte saker som man trodde skulle stämma och ibland stämmer saker oväntat bra. Så det är både nedgångar och motgångar.
Bildelarna kommer från flera olika ställen, bland annat har dess motor använts av ett tidigare team i Jönköping. Batteriet till motoraxeln ska ha 95 procents effektivitet, vilket anses vara högt. Målet är att testa sig fram och skapa en så kallad framtidsbil.
– Det kommer kännas som en dröm när bilen väl är klar och man kan se den i sin helhet. Det ska bli spännande, säger Selena van der Horst.
Lärdomen Josef Vernersson tar med sig redan nu är hur mycket planering som har krävts för att komma till själva byggandet av bilen. Men det roligaste med projektet är det praktiska, möjligheten att lära sig mer som kan vara bra för framtidens arbetsmarknad och chansen att samtidigt få resa.
– Det blir som en fritidssyssla att komma hit på kvällarna. Snacka, hänga och bygga, det ger mig ganska mycket. Sen att få använda kunskapen som jag redan lärt mig och se det i praktiken är kul, säger han.
Bilen måste bli klar inom några månader då den väntas skeppas till Australien runt midsommar.
De hade kunnat välja att flyga, då hade de fått mer tid för att bygga bilen innan tävlingen. Men då det är billigare att skeppa, miljövänligare och inte alla bildelar får flygas väljer de hellre att korta byggtiden och frakta allt med båt.
Till tävlingen kommer det studenter från flera olika universitet runtom i världen. Bland annat har en av Teslas medgrundare, Jeffrey Brian Straubel tidigare deltagit i tävlingen. I Sverige har även skolor i Halmstad och Jönköping medverkat och nu hoppas Göteborg på storvinst.
Under hela projektet dokumenterar teamet allt de gör och de hoppas kunna inspirera andra att testa.
– Jag tror det är väldigt bra att tävlingen finns för det ger unga ett nytt sätt att se på bränsle till en bil. Det måste inte vara genom fossilt bränsle eller ladda från en laddstolpe utan att det kanske också går genom solceller på taket som laddar upp bilen, säger Selena van der Horst.
Även Josef Vernersson tror många unga kan gynnas av att medverka i tävlingen.
– Man lär sig att samarbeta och att omvandla den teoretiska kunskapen du fått i skolan till praktiskt arbete, vilket är bra sen när du ska söka jobb. För min del är det till exempel bra att kunna förstå hur batterierna och motorn fungerar för att använda det i arbetslivet sen. Men efter tävlingen kommer jag stanna kvar i Australien och resa ett tag, säger han.