Hanna Carlssons son Sam går på en förskola i Sundbyberg. Hon är arbetsterapeut och maken Roger är rörmokare. De har ingen möjlighet att jobba hemma eller ta ledigt, utan har lämnat sonen på förskolan trots att de fått meddelande om att sex av åtta i personalen är borta.
– Jag var inte rädd för Sams säkerhet men självklart kändes det inte bra. Jag hade hellre önskat att de skulle stänga förskolan när de bara var två pedagoger. Det fanns ju ingen garanti för att de skulle vara få barn där och det kändes otryggt att man aldrig visste hur många som var där, säger Hanna Carlsson.
Pedagogerna gråtfärdiga
Sofia Söderberg har sina barn på en förskola i södra Stockholm. Hon tycker att coronapandemin sätter ljuset på hur ansträngt läget är i förskolan. På storbarnsgruppen där hennes fyraåring går är de 36 barn.
– Nu lämnar vi våra barn vid grinden och har ingen aning om hur de har det där. Pedagogerna gör sitt bästa, men de får springa fram och tillbaka och det är hur mycket barn som helst att hålla koll på. De gör verkligen ett jättebra jobb och försöker hålla humöret uppe men jag ser att de har det väldigt jobbigt.
För några veckor sedan ringde en pedagog och vädjade till föräldrarna om att de skulle ha barnen hemma. Då satt hon helt ensam på avdelningen.
– Det är inte personalen som ska behöva lägga tid på att sitta och ringa oss. De ska ju ta hand om våra barn. Det jag saknar är mer styrning från förskolans huvudman. Varför kan de inte tillsätta några personer som hjälper till med samordningen och koordineringen i den här svåra situationen?
Sofia Söderberg är jurist och kan arbeta hemifrån och hennes man som är sjuksköterska arbetar på kvällar och helger. De har försökt avlasta förskolan genom att ha barnen hemma.
– Vi försöker att inte lämna barnen på förskolan men vårt äldsta barn behöver verkligen den verksamheten. Han vill träffa sina kompisar.
Ansträngt läge
Johanna Snygg, som har sin fyraåring på samma förskola som Sofia Söderberg, har också försökt jobba med sin dotter hemma men tycker inte att det fungerat och har därför skickat henne till förskolan.
– Men hur säkert är det att ha mitt barn där då? Det är lugnt att det inte är så mycket pedagogisk verksamhet. Alla fattar ju att det här är en exceptionell situation. Men om det är en personal på 20 barn. Kan den personen ha koll på alla så de inte ramlar och gör sig illa?
Kerstin Bratt, som är rektor för flera förskolor i södra Stockholm, säger att läget stundtals varit tufft.
– Det har varit väldigt ansträngt och vi har gått ut och vädjat några gånger om att de som kan ska ha sina barn hemma. Men har man inte möjlighet så är man välkommen till förskolan.
Hon säger att hon kan förstå att föräldrarna känner sig oroliga.
– Vi sätter in så mycket vikarier vi kan. Men vi kan ju inte ha en verksamhet som vilar på bara okända vikarier. Där måste vi alltid göra en avvägning. Går det inte ihop går vi ut och vädjar. Skulle det ändå inte gå ihop får vi lov att stänga förskolan och hänvisa till en annan av våra förskolor.
Hon berättar att pandemin tar tid från både henne och pedagogerna. Det är mycket vikarier på förskolorna och ingen vet riktigt hur morgondagen ser ut.
– Det är nåt nytt att handskas med som tagit väldigt mycket tid och resurser från det som man hade velat ägna sin arbetstid åt. Alla pedagoger drar ju ett jättelass för att få ihop dagarna.
Svårare under hösten
Eva Broström är chef på utbildningsförvaltningens förskoleavdelning i Stockholm och koordinerar stadens förskolor. Hon säger att situationen under hösten varit mycket svårare än under våren.
– De vi ser nu från de rapporter som förskolorna skickar in varje vecka är att det är en större sjukfrånvaro bland personalen och en ganska normal närvaro bland barnen. Det är klart att den obalansen får konsekvenser.
I vanliga fall brukar man kunna slå ihop två närliggande förskolor när det är personalbrist, men nu har Folkhälsomyndigheten avrått från att slå ihop verksamheter. Samtidigt har regeringen bestämt att förskolan ska vara öppen eftersom den är en samhällsviktig verksamhet.
– Och i den strävan gör rektorer och personal så gott de kan för att försöka hålla öppet. Och det kanske uppfattas av vårdnadshavare som otydligt.
Försäkringskassan: ”Ta ut semesterdagar”
Johanna Snygg berättar att många föräldrar på barnets förskola har trott att de kunnat få ersättning när de varit hemma med sina barn. Från och med april finns det nämligen en funktion på Försäkringskassan där man kan söka ersättning ”när verksamheten inte kan bedrivas på grund av att stora delar av personalen är sjuk.” Men för att den ersättningen ska kunna betalas ut måste förskolan ha stängt helt.
Hon tycker att det varit tydligare och bättre att stänga förskolan helt.
– I stället för att folk ska tvingas ha sina barn sittandes framför teven medan de jobbar hade det varit finare om man hade fått trycka på den där ”verksamheten kan inte bedrivas för att personalen är sjuk”-knappen på Försäkringskassan och fått ersättning, säger hon.
Stefan Forsberg, verksamhetsområdeschef på avdelningen barn och familj på Försäkringskassan bekräftar att den tillfälliga regeln bara gäller när förskolan är helt stängd.
– Det var bara någon vecka sedan vi fick vetskap om att kommunerna gjorde så här. Men vädjan är ingen skyldighet att stanna hemma, säger han.
Men om det råder stor personalbrist och föräldrarna känner sig oroliga?
– Möjlighet till ersättning inom VAB gäller endast om förskolan är stängd med anledning av Covid 19 eller om barnet är sjukt, så ser lagstiftningen ut. Samtidigt måste vi ju alla hjälpas åt. Kanske kan jag utföra mitt arbete i hemmet och ha barnet hemma samtidigt? Eller om man kan söka föräldrapenning.
Behöver ni vara tydligare i kommunikationen här?
– Vi tittar hela tiden på om vi behöver lägga till någon information eller förtydliga. Och det är möjligt att vi kommer att behöva göra det med den här frågan också.