Anki Jansson har jobbat som förskolelärare sedan 1998 och har under sina år inom förskolan bevittnat en nedåtgående spiral när det gäller både arbetsmiljö och personalpolitik. Grundläggande rättigheter som lunchrast, vård av sjukt barn eller att stanna hemma när man är sjuk har blivit önsketänk. Istället dominerar en miljö där hög arbetsbelastning, uteblivna raster, personalbrist, stress och orimliga krav är en del av normen.
– Du kan bli inringd trots att du är sjuk, eller hemma med sjukt barn och få höra att du måste rycka in och att din man får ta över vabbandet istället. Det är olagligt att komma med sådana förslag, men personalen tvingas gå med på det på grund av dåligt samvete och press uppifrån. Det är ohållbart och leder till en miljö där både anställda och barn far illa, säger Anki Jansson.
Hennes redogörelse bekräftas av barnskötaren Linnea Bergström.
– Jag och mina kollegor har definitivt hoppat över raster eller tagit med det administriva jobbet till lunchrummet. Det råder i allmänhet en attityd uppifrån att vi pedagoger ska klara allt, bara vi har viljan till det. Om det finns resurser eller tid för det är det ingen ovanifrån som frågar sig. Man blir smått indoktrinerad i det tänket, säger hon
Uppmanas bryta mot lagen
Personligen har hon aldrig fått frågan om hennes man kan vabba, men däremot berättar hon om ett samarbete med företag som ringer upp den som är sjuk och frågar varför, hur länge man tror man kommer vara sjuk och så vidare.
– Man känner sig jagad. Har man varit sjuk tre gånger på en termin får man ha något slags hälsomöte med chefen och diskutera vad som kan vara fel.
Anki Jansson är mer än bekant med Linneas erfarenheter och menar att förskolepersonal systematiskt uppmuntras till att bryta lagen mot sin egen vilja.
– Vi måste få ett stopp på det här och med hjälp av personalens berättelser hoppas vi kunna kasta så pass mycket ljus över problemen att politikerna inte längre kan blunda för de utmaningar vi tampas med inom förskolan.
Kräver förskoleminister
Vidare menar Anki Jansson att förskolan ofta tenderar att hamna i skymundan till förmån för problemen inom grundskolan.
– Inom förskolan kan man inte mäta resultat på samma sätt som kan göra inom grundskolan och då blir det genast mindre intressant för politiker att prata om. Men förskolan är första trappan. Mår barnen bra i ett tidigt skede så kommer det också ge effekt i skolan. Därför föreslår vi att regeringen tillsätter en egen förskoleminister, som har insyn och känner till de problem som råder. Politikerna behöver vår kunskap och vi behöver deras hjälp med att verkställa förslagen.
Dagens ETC har sökt utbildningsministern Anna Ekström, som avböjer en kommentar.