– Förskolebarn har enormt mycket funderingar kring relationer och känslor. De behöver teater och kultur i sin vardag, säger Sara Broberg, teaterchef på Teater Martin Mutter.
Teater Martin Mutter har i uppdrag att ge Örebros alla skolbarn teaterupplevelser. Deras avtal med kommunen säger att det är de äldre barnen som de ska spela för, men ibland gör de extraföreställningar för den grupp som de anser får alldeles för lite teater, förskolebarnen.
– Det är en glömd grupp. Det finns ett genuint intresse från barn i förskoleåldern och ett enormt behov. Men förskolan ingår inte i vårt uppdrag och vi får inga pengar för att spela för dem. Trots det har vi en pjäs, om Bockarna Bruse, som vi reser ut till förskolor med i mån av tid, säger Sara Broberg, teaterchef på Teater Martin Mutter.
Och intresset är enormt. Mängder av förskolor står i kö för att få se skådespelaren Jonas Hedlund och musikern Johan Renman berätta sagan om Bockarna Bruse på ett nytt sätt.
– Vi har hittills spelat på 90 förskolor och minst 30 förskolor står i kö. Går vi ut med ett erbjudande blir vi nerringda och allt tar slut direkt, säger Carina Nyström, producent på Teater Martin Mutter.
På Konserthuset i Örebro märker man också det enorma suget efter kultur. Familjeföreställningarna ”After Dagis” har gjort succé och abonnemangen med föreställningar under hösten 2013 och våren 2014 är helt slut.
– Intresset är stort och alla får inte plats i dag. Vi fick snabbt dubblera antalet platser och jag tror att vi skulle kunna utöka till dubbelt så många föreställningar om det fanns tid och plats, säger Lena Hultberg, producent för barn och ungdom på Örebro Konserthus.
Och nyligen fylldes hela Konserthuset av barnvagnar då man för första gången provade att bjuda in bebisar på bebiskonsert med gruppen Yria.
– Det kom 250 bebisar och det gick jättebra med alla barnen. Vi märker att det finns ett stort intresse, säger Lena Hultberg.
Fokus på äldre barn
Men After Dagis och bebiskonserterna är till för barn som har vuxna att gå på konsert med. För andra småbarn är utbudet inte särskilt stort.
– Svenska Kammarorkestern spelar för 15 000 till 20 000 barn i länet per år. Men de flesta föreställningarna riktar sig till större skolbarn, säger Lena Hultberg.
Även Örebro länsteater har tidigare spelat teater för de allra yngsta barnen och fått fin respons, men just nu ligger fokus på de äldre barnen.
– Vårt uppdrag gäller skolbarn. Vi kan ha egna ambitioner när det gäller förskolan men formellt är det skolbarn som vi ska prioritera och det påverkar vad vi satsar på. Personligen älskar jag den unga publiken så jag skulle verkligen uppskatta om vi fick ett sådant uppdrag, säger Måns Lagerlöf, chef på Örebro länsteater.
Läs mer om Barnkulturen som kommunen glömde här.