En förskoleklass med 5-6-åringar från Askim har under året lärt sig om människokroppen. Nu under våren har de även börjat försöka förstå hur coronaviruset funkar, inspirerade av hur forskarna arbetar.
Självklart ville de dela med sig av sina upptäckter till forskningsvärlden. I ett brev adresserat till ”forskare som forskar om corona” på Karolinska Institutet i Stockholm har de skickat teckningar med sina bästa förslag på botemedel och lösningar på problemet.
Här finns både tekniska lösningar som en stor robot som helt enkelt suger upp viruset, samt mer medicinska som ett recept på coronavaccin där man river bitar av papper och lägger ner i vatten med is.
– De ville ge oss idéer för hur vi ska forska om corona och lösa krisen, säger Marica Hamsten som är labbchef på Nationellt Pandemi Center vid Karolinska Institutet.
”Bra koll på immunsystemet”
Hon och hennes kollegor blev väldigt glada när de fick det tjocka kuvertet med teckningar.
– Det var fantastiskt! Det var en kaosig dag där vi hade fått mycket mer prover än vad vi tänkt oss och vårt datasystem bråkade lite, säger hon.
De blev imponerande av barnens kunskaper om kroppen.
– Det var jätteinspirerande och imponerande att de har så bra koll på immunsystemet.
Kan något av förslagen vara intressant?
– Vi gör ju bara storskalig analys så vi tittar inte på lösningar eller botemedel utan vi kollar mer på om folk är sjuka eller inte. Vi jobbar med provtagning.
Är det bra att små barn lär sig om corona?
– Det är bra att alla lär sig mer om corona! Generellt är kunskapen i samhället om hur kroppen fungerar och hur ett virus fungerar lite varierande. Men sedan vill man ju inte att barnen ska vara rädda.
Var är teckningarna nu?
– För att så många som möjligt skulle få se dem så tog vi två stora skärmar och satte upp dem i ett kaffeområde på vårt våningsplan. Nu kan man gå dit för en daglig dos av inspiration.