– Det kommer att betyda att han tappar spanskan, men också att han berövas rätten att upptäcka sitt kulturella arv.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
– Hans halvbror har fått det här stödet och det har inte bara betytt att han har fått rätt till sitt andra språk, utan också till en hel kultur med sånger, sagor, traditioner. Det stöd han fick i förskolan bär han fortfarande med sig.
Tommie Petersson jämför modersmålsstödet med slöjdundervisning.
– Du kanske bara har slöjd någon gång i veckan, men den undervisningen gör också nytta. Det är samma sak här. Flera forskningsresultat tyder på att bara en halvtimmes modermålsstöd gör skillnad i alla delar av barnets liv.
Integreras i dagliga verksamheten
När utbildningsnämnden fattade sitt beslut om att omorganisera modersmålsenheten i maj var politiker och tjänstemän tydliga med att det hela inte skulle betraktas som en nedskärning.
"I stället ska modersmålsstödet i förskola och skola samordnas för att använda de resurser vi har på bästa möjliga sätt" skrev MP:s Linda Eskilsson och Maria Gardfjell till exempel på debattplats i ETC Uppsala i våras.
När ETC ringer upp Linda Eskilsson och frågar varför så många barn blir utan stöd i höst säger hon att hon inte vet vad det beror på och att den nya organisationen måste komma på plats innan den kan utvärderas.
I det politiska beslutet står det att flerspråkiga barn ska kunna bedömas ha behov av modersmålspedagog oavsett kunskapsnivå i svenska. Men i praktiken blir nu många barn utan stöd just med motiveringen att deras svenska är tillräcklig för att tillgodogöra sig förskolans verksamhet.
Giggi Thomson, chef på avdelningen för individstöd, menar dock att förvaltningen följer de instruktioner den har fått av politikerna.
– Kunskaper i svenska är inte den allenarådande orsaken, ibland finns svenskkunskaperna, men barnet blir oroligt och har svårt att hålla fokus till exempel. Då kan man få modersmålspedagog beviljad, säger hon.
– Men verksamheten kommer att bedrivas på ett annat sätt nu, vi utgår inte längre ifrån att en pedagog kommer och håller undervisning med alla de här barnen en viss tid varje vecka.
Den nya organisationen innebär i stället att arbeta med att "integrera" modersmålsstödet i förskolan. Enligt Giggi Thomson handlar det om att uppmuntra alla barnens nyfikenhet på språk och andra kulturer.
Det låter ju lite svävande, hur integreras modersmålet konkret?
– Man kanske pratar med barnen om traditioner inom andra religioner eller sjunger sånger på andra språk. I verksamheten finns ofta personer som pratar språket och kan involveras på olika sätt.
Men man talar ju om att det är bra att uppmuntra tvåspråkigheten hos barn och hjälpa dem behålla den.
– I grund och botten är det alltid föräldrarnas ansvar, men förskolan kan ju samarbeta med föräldrarna och hjälpa dem med det.
"Jag blir ledsen"
Tommie Petersson menar att det strider mot skollagen att neka barn pedagogstöd för att de har goda svenskkunskaper. Han och flera andra föräldrar är i färd med att överklaga. Men ingen av dem har ännu fått rätt till pedagog åt sina barn
– Jag blir ledsen. När min sambos släkt flydde till Sverige från Chile på 80-talet blev de mottagna med öppna armar av en socialdemokrati som uppmuntrade dem att bevara sin kulturella identitet och vara stolta över den. Nu verkar man lämna den positionen.