Precis som många andra forskare på Chalmers har hon varit inblandad i projekt där även Preem haft ett finger med i spelet, och hon har därmed en del insikt i oljebolagets arbete. Men hon har också träffat andra aktörer som ST1 och OK/Q8.
Strategier för minskning
Maria Grahn konstaterar att raffinaderierna har tre strategier till hands för att minska utsläppen: energieffektivisering, att byta ut den fossila råvaran och fånga upp koldioxiden.
– Alla tre strategierna behövs på raffinaderier. Allra bäst skulle alltså vara att energieffektivisera, använda bioråvara istället för fossil råvara och dessutom fånga in och lagra koldioxiden som inte blir produkter, även om det är förnybar koldioxid.
Oljebolagen har fördel
Hon har sett flera lovande lösningar på bordet, som av olika anledningar inte nått hela vägen fram. Maria Grahn nämner Göteborgs kommuns projekt Gobigas, där skogsrester skulle förgasas till biobränsle, som en av dem, som skrotades efter en politisk vändning.
Det som är oljebolagens fördel är att de redan har en stor infrastruktur och dyra maskiner på plats.
Vad saknas för att de skulle kunna ställa om över en natt?
– Om det är någon som skulle kunna lösa att få fram storskaliga mängder förnybara bränslen så är det raffinaderierna. Men samtidigt måste det till så enormt mycket förnybar råvara. Oljetankers som istället för råolja skulle vara fyllda med träflis eller bioråolja. De är inte så enkla att pressa fram.
Hon fortsätter:
– Största utmaningen för Preem idag tror jag är att få tag på tillräckligt mycket bioråolja. De mängderna som man behöver för att ersätta all användning av fossil råvara i raffet.
Bolagen letar bioråolja inom flera olika områden, som från bageri-, slakt- och skogsindustrin. Maria Grahn tror att de oljebolag som lyckas skaffa fram de bio-drivmedel som marknaden nu efterfrågar också är de som kommer lyckas bäst i framtiden.
Vegetabiliska oljor i framkant
Maria Grahn beskriver HVO, hydrerade vegetabiliska oljor, som det flytande drivmedel som just nu ligger i framkant. Det tar inte itu med miljö- och hälsoproblemen med kväveoxider och partiklar, men minskar de fossila kolldioxidutsläppen med nästan 95 procent, enligt Maria Grahn. En stor fördel är att det kan användas direkt i dagens fordonsflotta i form av biodiesel.
– Det är så enkelt och blir ingen större skillnad för användarna. De kan använda samma slags fordon och tanksystem, säger Maria Grahn.
Hon förutser att nästa steg blir att utveckla HVO-bensin, en något mer avancerad uppgift.
– Då kan man bara blanda in och utan att människor vet om det, så får de en stor andel förnybart i tanken. Den enda begränsningen är bioråvaran.
Måste ställa om
Preem och de andra raffinaderierna måste ställa om för att överleva Parisavtalet och Sveriges miljömål 2045. Men Preems satsning i Lysekil, där de ansöker om att bygga ut sin fossila produktion och därmed öka sina utsläpp går tillsynes emot målsättningen att minska utsläppen.
– Det finns en ambition i Sverige att visa världen att man kan bli en fossilfri välfärdsstat. När våra stora industrier bygger ut i kapacitet, blir alla som längtar och hoppas på en omställning besvikna, som miljörörelsen och politiker.
Hon beskriver det som att de svenska och de globala ambitionerna krockar.
– Om vi ska göra en omställning i världen så är det, ur mitt perspektiv en fördel att det är ambitiösa oljebolag som bygger ut så att mindre ambitiösa oljebolag fasas ut, eftersom de inte kan erbjuda de produkter som marknaden vill ha, säger Maria Grahn och tillägger att det är bättre för världen om Preem bygger ut, men sämre för Sverige som inte kommer att kunna skryta om att vi har noll i nettoutsläpp så länge våra gränser inrymmer stora utsläppare.
Räcker det att de blir koldioxidneutrala även om de fortsätter använda fossila bränslen i en del av sin produktion?
– Nej, det är inte ok att fortsätta använda fossil råvara även om man fångar in 40 procent. Det måste vara förnybar råvara i framtiden. Elektrobränslen och biodrivmedel skulle vara de enda flytande drivmedlen som finns kvar när vi väl blivit fossilfria.