– De dagarna då det är absolut högst flöden i rusningstid på de här cykelbanorna som mätningarna är från, då är det en halvtimme eller en timme då det är riktigt mycket cyklister. Ser man det utifrån cykelbanans perspektiv, så står cykelbanan tom stora delar av tiden, men ser man det ur cyklisternas perspektiv så möter ganska många cyklister ganska tät trafik, säger han.
250 på en kvart
När många yrkesverksamma och studenter åker till och från sina hem, på morgonen kring åtta och på eftermiddagen runt fem, syns toppar i all möjlig trafikstatistik. Det är fler fordon, högre halter utsläpp och fler olyckor. Även på cykelvägarna finns det rusningstrafik, topparna i antal passager vid mätstationerna infaller samtidigt som köerna växer sig långa på bilvägarna. Det högsta uppmätta värdet i Göteborg var 250 cykelpassager på en kvart på Vasagatan i Göteborg. Roger Pyddoke tittar i pågående forskning på samspelet mellan bil- och cykeltrafik och sett tendenser på att deras variationer följer varandra, medan kollektivtrafiken inte varierar i relation till de andra två trafikslagen.
– Då frestas man att tänka att det kan vara så att bilister åker bil för att de inte tycker om kollektivtrafik, om de har en rimlig möjlighet att välja cykel istället för bil om trängseln eller kostnader ökar så kanske de väljer cykel istället för kollektivtrafik.
Förutom variationen under dagen så sker också en tydlig variation över året. Vi cyklar som allra mest under senvåren och sensommaren, medan många cyklister lägger cykelhjälmen på hyllan under de kalla, mörka vintermånaderna. Statistik från sju olika mätstationer i Göteborg visar att antalet passager låg på strax under 600 000 i september 2016, medan samma siffra för februari låg strax under 200 000 passager. Trängsel definierar forskarna i studien som då ”cyklisterna tvingas hålla lägre fart än de önskar till följd av att det finns andra cyklister på banan.”
Är cykelträngsel ett stort problem i städerna?
– Jag skulle inte säga att cykelträngsel är ett stort problem. Det är klart att om städerna växer och man inte klarar av att expandera cykelstrukturen, så kan det bli ett problem, säger Roger Pyddoke.
Han tillägger dock att det kan komma att bli det i framtiden eftersom statistiken visar att antalet cyklister har ökat stadigt de senaste två decennierna, både i Göteborg och Stockholm.
”Ska kunna cykla om även vid trängsel”
På Trafikkontoret i Göteborg tar de redan hänsyn till faktorn, berättar Göteborgs stads cykelstrateg Malin Månsson.
– Vi har sagt att oavsett flöde så ska man kunna cykla om en annan cyklist även om det är möte. Beroende på om det är trängsel eller inte, så behöver vi bredda eller bygga bredare cykelbana. Vi vet att i rusningstrafik så upplevs det som rätt så fullt om man inte kan cykla om andra cyklister, om det är så pass fullt att man ligger som i två rader, säger hon.
Malin Månsson tillägger att på ”pendlingscykelbanorna”, det vill säga bredare och rakare stråk, så är vingelmån och säkerhetsavstånd ännu viktigare. Men vad tycker göteborgarna om trängseln? Staden har gjort några undersökningar och får kontinuerligt in åsikter.
– Där pratar man också om konflikten mellan cyklister och gående. Då handlar det mycket om trängsel också, att det inte finns tillräcklig yta för fotgängare och cyklister. Det är en synpunkt vi ofta får, att gång- eller cykelbana är för smala, att man inte får plats eller inte är tydligt var man ska hålla sig ibland.
Det pågår projekt för att öka cyklingen i Göteborg, exempelvis längs Delsjövägen och Härlandavägen. Men i dagsläget prioriteras dock inte att förebygga trängsel.
– Egentligen så är det många centrala delar där vi upplever trängsel, till exempel på Ullevigatan. Vi har gjort en liten inventering där vi har identifierat att det finns behov, men eftersom det byggs så mycket annat i centrala Göteborg så är det svårt att prioritera att även göra de ombyggnationerna, säger Malin Månsson.