– Dels så är det en jämställdhetsfråga. Män utsätts generellt sett primärt för våld utanför hemmet och kvinnor och barn i hemmet. Vi såg också att vi hade ett försäkringsbehov hos vissa av våra kunder, säger Karolina Westin, produktutvecklare på Folksam.
När ETC Göteborg skrev om ämnet för tre år sedan var det inget bolag som uppgav att de gav ersättning för när man utsätts för våld av en medboende. Sedan dess har det skett framsteg. Enligt Konsumenternas Försäkringsbyrå finns det i dag tre försäkringsbolag som, precis som Folksam, ger ersättning för detta – Dina försäkringar, Ica Försäkring och Tre Kronor. Resterande bolag gör dock fortfarande inte det. Enligt Karolina Westin hade Folksam hoppats att fler bolag skulle gå i samma fotspår.
– Vi hade hoppats på att kunna bidra till en större förändring för alla oavsett vilket försäkringsbolag man har. Men tyvärr så har jag inte sett så många andra som har ändrat detta, säger hon.
”Gäller inte”
Bland bolagen som inte ändrat villkoren finns större bolag som If, Länsförsäkringar och Trygg-Hansa.
– Hemförsäkringen gäller generellt inte om man inom hemmet skadar varandra eller skadar/stjäl varandras egendom. Det innebär att överfallsskyddet i hemförsäkringen inte gäller om den som drabbas av misshandel bor på samma adress som förövaren, säger Maria Lindholm, tillförordnad presschef på Trygg-Hansa.
Enligt henne är en annan aspekt i frågan att det i över 90 procent av deras hemförsäkringar är mannen i hushållet som står som försäkringstagare.
– Försäkringstagaren är många gånger förövaren och offret står som medförsäkrad i förövarens hemförsäkring. Vi på Trygg-Hansa tycker att det är ett dilemma som är svårt att kringgå. Vi kan inte uttala oss om hur andra försäkringsbolag hanterar den aspekten, säger hon.
Inte ändrat villkoren
Hos Länsförsäkringar har man lyft frågan internt, men inte ändrat villkoren än.
– Frågan har varit uppe och den är inte främmande. Jag kan tycka att det är lite gammeldags konstruktion som ligger kvar. Det finns förslag och det pågår ett ständigt förbättringsarbete, men vi är en stor federation med många länsförsäkringsbolag och kan vara lite långsamma i beslutsprocesser, säger Susanne Fagerberg, försäkringsspecialist på Länsförsäkringar.
Beslutet tog tid
För Dina Försäkringar, som tog bort undantaget för ett år sedan, var det beslutprocessen som tog tid. Själva villkorsändringen var enkel att utföra.
– Villkorsändringar kräver alltid en omfattande utredning och analys men när beslutet väl var fattat var genomförandet och villkorsskrivningen inte en svår process, säger Maria Winberg, produktansvarig på Dina Försäkringar.
Hos Folksam var det inte särskilt svårt att uppdatera villkoren, enligt Karolina Westin.
– Det är svårt för mig att ha en åsikt om varför andra bolag inte har drivit igenom den här förändringen. Men avseende villkoren så handlade det om att radera en mening för vår del, säger hon.
Flera kvinnojourer i Göteborg känner igen problematiken med att kvinnor inte får ersättning från försäkringsbolag eftersom våldsutövaren bor under samma tak. Emma, som jobbar på Kvinnojouren Ada, tror att snäva villkor gör att många kvinnor blir utan pengar, även hos bolagen där undantaget tagits bort.
– Jag är ny på kvinnojouren men jag har mött två kvinnor som inte fått ersättning, säger Emma.
Hon jobbar på kvinnojouren Ada i Göteborg och möter dagligen kvinnor som utsatts för våld i nära relation. Enligt henne är det inte så ofta som frågan om ersättning kommer på tal och hon tror att många är omedvetna om att det går att söka detta hos vissa bolag.
Även hos Kvinnohuset Kassandra känner man till problematiken.
– Vår erfarenhet är att kvinnorna inte har något skydd i hemförsäkringen, då de har samma försäkring som mannen som utsätter dem för våld. Det är vår generella uppfattning, säger Malin, som jobbar på kvinnojouren.
Enligt henne har inte så många kvinnor vänt sig till dem gällande problemet, men hon kan ge ett specifikt exempel på en kvinna som inte fått ersättning för en incident med hänvisning till att hon bott med gärningsmannen.
– Det var en kvinna vars man hade köpt en mobil och ett tvåårigt abonnemang i hennes namn utan hennes vetskap, där hemförsäkringen uppgav att de inte kunde hjälpa henne då de bott tillsammans under tiden som det skedde och omfattats av samma hemförsäkring, säger Malin.
Känner till problemet
Emma tycker att det är orimligt att så många av försäkringsbolagens villkor inte täcker våld i hemmet.
– Det är jättekonstigt att de gör skillnad på olika typer av våldsutsatthet, det blir en jämställdhetsfråga, säger hon.
Även om hos de bolagen som i teorin ger ersättning kan det vara svårt att i praktiken få det, tror Emma.
– De försäkringsbolag som ersätter för detta kräver polisanmälan och ibland även intyg från kvinnojouren, men det är långt ifrån alla som polisanmäler våldet eller kontaktar en kvinnojour. Det vore intressant att veta hur många som har fått ersättning, säger Emma.