Den svenska hälso- och sjukvårdslagen säger att den som har störst behov ska få vård först. Men i takt med att de privata sjukförsäkringarna ökar har larmen om att försäkringspatienter tränger ut patienter från den offentliga vården kommit från både läkare och forskare. Frågan är också het i riksdagen. Socialminister Lena Hallengren ser gräddfilerna som ett otyg, men har svårt att få med sig en riksdagsmajoritet för sin linje.
Det finns i dag ingen samlad statistik över hur många förlossningsskadade som står i vårdköerna. Men tusentals skadas varje år och enligt Eva Uustal, en av Sveriges ledande experter när det gäller förlossningsskador, är det många som väntar på att få hjälp. De tre senaste månaderna råder dessutom i princip totalstopp när det gäller både mottagning och behandling av förlossningsskador på universitetssjukhuset i Linköping, där hon är överläkare, på grund av coronapandemin. Det samma gäller på flera håll i landet.
Hjälp för den som kan betala
Men på de privata mottagningarna är det fortfarande fritt fram för dem som kan betala för sig. När Dagens ETC tar kontakt med de mottagningar som tar emot försäkringspatienter vittnar anställda om att det finns en gräddfil.
Vi presenterar oss som en patient med en förlossningsskada. På en direkt fråga svarar två av mottagningarna att de ger hjälp snabbare till försäkrade.
”Det brukar ju gå lite fortare om man går via sitt försäkringsbolag. De har ju tider som andra inte ser.” svarar en av mottagningarna på frågan.
När vi ringer tillbaka och berättar att vi ringer från en tidning låter svaren dock annorlunda.
– Skulle en kösituation uppkomma är det självklart så att det medicinska behovet får styra, skriver Ann-Christin Höjdén, verksamhetschef på Gynstockholm i ett mejl.
Även branschorganisationen Svensk försäkring slår ifrån sig kritiken.
"Nej, försäkringspatienter går inte före i kön. Privata vårdgivare följer Hälso- och sjukvårdslagen och prioriterar patienter utifrån behov", skriver man under ett inlägg med rubrik "myter om sjukvårdsförsäkring" på sin sajt.
Dålig vård avskräcker
För överläkaren Eva Uustal, expert på förlossningsskador, är det inte aktuellt att ta sig an försäkringspatienter.
– Jag har valt bort det helt av etiska skäl. Det finns patienter som säger att jag skulle kunna göra en förmögenhet på att operera privat, men för mig är det helt uteslutet. Förlossningsskador är en samhällsangelägenhet. Jag tycker varken man ska behöva eller kunna betala sig till en undersökning eller kompetens i det här, säger hon.
Eva Uustal vill istället se en systemändring där den offentliga vården blir bättre på att ta hand om förlossningsskador.
– Om det inte sker kommer folk inte att vilja föda barn vaginalt så småningom. Det är en sak att det finns vissa risker, men det måste finnas en fallskärm om man skulle få en skada, säger hon.
Eva Uustal poängterar att det är upp till var och en om de vill lägga pengar på en försäkring. Samtidigt påpekar hon att det finns ett dilemma när det gäller försäkringen, nämligen att den bara ersätter dokumenterade skador.
– Man kan få ersättning för en skada som hittas och lagas, och man kan bli i princip besvärsfri. Men det är tyvärr svårt att få ersättning för en skada som inte hittats i samband med förlossningen eller efterkontrollen. Det blir ett dubbelt lidande, både att vara skadad men även att bli misstrodd, säger Eva Uustal.
Moderna försäkringar samarbetar med fem privata vårdgivare på fyra orter i Sverige. Det handlar om totalt nio mottagningar.
Vi kontaktade fem av mottagningarna och utgav oss för att vara en patient som sökte vård för en förlossningsskada. De mottagningar vi kontaktade har alla både privat vård och avtal med regionen.
Vi frågade om vi kunde få hjälp snabbare om vi hade en försäkring. Samtliga mottagningar bad oss kontakta försäkringsbolaget för att boka en tid. När vi frågade om vi skulle få snabbare hjälp via försäkringen svarade två av mottagningarna ja. Övriga besvarade inte frågan.
* Så svarade mottagningarna
Gynstockholm, Stockholm
Brukar det ta lång tid att få en tid?
– Nej det brukar ju gå lite fortare om man går via sitt försäkringsbolag. De har ju tider som andra inte ser. Som du inte ser om du bokar privat.
Så säger GynStockholm när vi ställer en öppen journalistisk fråga
Ann-Christin Höjdén, verksamhetschef på Gynstockholm:
"Till vår mottagning kommer dagligen 250-300 patienter, vi har inga väntetider. Din fråga huruvida försäkringspatienter får företräde till utredning och behandling är därför ingen aktuell frågeställning. Skulle en kö situation uppkomma är det självklart så att det medicinska behovet får styra, dvs försäkringspatienter får ej företräde.
Vi beklagar om någon i vår personal gett dig fel uppfattning."
Carlakliniken, Malmö/Göteborg
Carlakliniken i Göteborg säger på sin telefonsvarare att det är fullbokat just nu och att man inte tar emot nya patienter. Men om man är försäkringspatient och behöver en operation finns det hjälp att få. Det är beskedet vi får när vi tar kontakt med systerkliniken i Malmö.
– Om du ska ha någon typ av operation så kommer det att gå mycket fortare. Så om du har möjlighet att gå via en försäkring så är det jättebra. Det kan gå ganska snabbt om man ska opereras.
Så säger Carlakliniken när vi ställer en öppen journalistisk fråga:
Saskia Eklind, verksamhetschef på Carlakliniken i Malmö
"På Carlaklinikens mottagningar i Göteborg och Malmö är både försäkringspatienter och vårdavtalspatienter välkomna, vi prioriterar alltid efter medicinskt behov. Vad gäller operationer styr vi inte själva över de patienter som enligt vårdavtal skall opereras hos oss då dessa remitteras ifrån regionen. Diagnoser och ingrepp och väntetid bestäms således av remitterande sjukhus. Olika regioner har olika avtal och remitterar olika mycket.
Vi styr inte över diagnoser och antal operationer men då remissen kommit till oss prioriterar vi ånyo utefter medicinskt behov."