Låter det märkligt? Tillägget beskrivs som ett roligt sätt att upptäcka hur vårt surfande spåras av de så kallade kakorna, eller cookies, som lagrar information om oss i webbläsaren och hur det direkt påverkar vilken information vi får tillgång till.
Skilja mellan kunder
Lothar Fritsch är forskare i informationssäkerhet och integritetsskydd vid Karlstads universitet. Han beskriver kakor som en liten portion av data som används för att identifiera och karaktärisera oss på nätet.
– Alla dessa kakor gör det synligt för andra vilka politiska artiklar jag är intresserad av eller vilket tema det är som jag är mest intresserad av, säger han.
Kakorna markerar vad du har lagt i din virtuella shoppingbag eller om du är en person som kan spendera mycket pengar på kort tid eller är velig och behöver en extra spark i baken för att konsumera.
Ibland används även informationen för att bedöma om du är en prioriterad kund eller inte i en digital kundtjänst till exempel.
– Precis som bankerna använder förmånskunder och flygbolagen förstaklassbiljetter där du får företräde i kön till säkerhetskontrollen så används sig dessa teknologier för att skilja mellan viktiga och oviktiga kunder, säger Lothar Fritsch.
I ett pågående projekt studerar han och doktoranden Nurul Momen vad apparna på våra mobiltelefoner egentligen ”vill”. Nyligen kunde de visa att många träningsappar vill ha tillgång till mycket mer information än vad som egentligen kan tyckas vara rimligt.
– Flera appar tar all information de kan, från kontaktlista, telefonloggar och platstjänster, även när jag inte joggar. De packar in det i en databas som kan säljas vidare, säger Lothar Fritsch.
Vad innebär det?
– Konsekvenserna är att vi alla blir mer transparenta i vad vi gör, vad vi funderar över eller hur vi mår. Informationen kan användas till mycket, till reklam, propaganda, repression, stalking eller utpressning.
Spårningen av kakor går att blockera direkt i de flesta webbläsare och apparnas nedladdning av information kan stoppas genom att inte ge tillgång till förfrågningarna om att aktivera exempelvis platstjänster som visar vart du befinner dig. Men ska man använda sociala medier är det svårt att inte ha med dem att göra ändå. De sociala mediernas affärsidé bygger på att vi delar med oss data.
Eva Ossiansson är ekonomie doktor i marknadsföring vid Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Hon konstaterar att de sociala medierna har förändrats. Från att ha grundats som plattformar för att hålla kontakten med vänner eller träffa likasinnade har de blivit en allt viktigare bas för reklam.
Företag som Facebook började redan tidigt inse att de skulle kunna tjäna pengar på att de hade makten över relationen till potentiella kunder.
Inte så engagerade
Eva Ossiansson säger att hon tror att de flesta vet om att vi spåras över nätet. Men att det tar på krafterna att göra något åt det.
– Vi låter dem vara där. Blockerar du cookies så kan du knappt plocka fram någonting ur en hemsida, säger hon och konstaterar att hon tror att man ibland överskattar människor engagemang.
– Vi är och hinner inte vara så engagerade i allting utan fokuserar på det som intresserar oss mest. Vi kan störa oss på det och bli irriterade och någon gång då och då gå in och rensa eller försöka skydda oss på olika sätt, men då aktörer hela tiden hittar på nya sätt att kringgå detta för att kunna kommunicera med oss blir det en ojämn kamp.
På datorn: Ställ in webbläsaren på att blockera tredjepartskakor.
Det går även att blockera kakor manuellt genom att inte godkänna dem på sajterna du besöker.
Installera annonsblockeringsprogram i webbläsaren
Logga ut på alla konton och profiler efter att du har använt dem.
Det går att installera helt spårfria webbläsare som webbläsaren som kallas Tor, den är dock en aning långsammare.
På telefonen/surfplattan: Det är svårt att stoppa spårningen via telefonen eftersom applikationer, sökfält och operativsystem hela tiden spårar det vi gör.
Kontrollera vad du använder dina appar till och när de ber om tillåtelse att använda exempelvis platstjänster, kontaktlistor eller kalender, fundera över om den verkligen behöver det.
Läs igenom användaravtalen för apparna ordentligt och se upp för generella formuleringar som ”vi delar data med våra samarbetspartners”.
Kolla upp om det finns en annonsblockerare till din telefon. Det kan finnas till olika androidtelefoner.
Det finns så kallade VPN-lösningar som skapar en tunnel och som visar att telefonen befinner sig någon annanstans än den egentligen gör. Det kräver en del förkunskap.