Men mothuggen lät inte vänta på sig. Organisationens kommentarsfält på Twitter fylldes snabbt av kritiska inlägg från just företagare.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
– Jag är både besviken på ställningstagandet i sig men också på att de verkar ha så dålig kunskap när de argumenterar i sakfrågan. Jag är absolut ingen expert på flygskatt men de får frågor på Twitter som de inte ens kan svara på. Det känns inte som det finns en sakkunnig uppfattning kring kampanjen. Det leder ju till att jag undrar vad de håller på med, säger Elisabeth Lahti Davidsson, copywriter som driver egna byrån Strange Ways.
Lämnade företagarna
En annan som reagerat är IT-företagaren Jonatan Svennberg i Göteborg som lämnade Företagarna för några år sedan när organisationen kampanjade mot strandskyddet. Han anser att kampanjen mot flygskatt är felriktad.
– Jag tycker det är synd, de gör bra saker men så driver de denna typ av frågor, som är helt orelaterade till ett bra företagarklimat och som mer handlar om personliga intressen hos enskilda företagare. Det kan skada deras förtroende som helhet, säger Jonatan Svennberg.
Anna Borgeryd, delägare i Polarbröd med huvudkontor i Älvsbyn har också gett sig in i debatten. Hon anser att en flygskatt är logisk, inte bara av klimathänsyn utan även utifrån ett marknadsperspektiv då flygbränsle inte beskattas.
– Det är inte marknadsekonomi om priset inte representerar verkliga kostnader. Den flygskatt vi har nu är knappast i närheten av det men den är i alla fall en början. Kostnaderna kommer i andra änden i form av tyfoner och extremväder. Det blir tydligt att det som naturvetenskapen varnat för allt mer blir verklighet, säger Anna Borgeryd.
Polarbröds medarbetare reser med tåg likväl som med bil och flyg.
– I bilfallet är det skatter på bensin och diesel vilket förefaller alldeles naturligt. Det är märkligt att det inte är lika självklart med skatt på flygbränsle.
Elisabeth Lahti Davidsson är inne på samma linje.
– Jag tycker det är jätteviktigt att vi gör något kraftfullt och hjälper vår planet. Jag kan förstå att flygskatten kanske inte är ideala verktyget, det kan slå på olika sätt som inte bra för alla. Men man kan redan se att det påverkar attityder – bara själva debatten om skatten har lyft frågan om hur dåligt det är för klimatet att flyga, säger hon.
Försvarar kampanjen
Företagarnas samhällspolitiska chef Patrik Nilsson försvarar ställningstagandet mot flygskatten. Han säger att organisationen driver frågor som är viktiga för medlemmar och förankrar sina beslut på kongresser och genom omfattande medlemsenkäter.
– Många är våra medlemmar är beroende av lokalt flyg. Därför kan vi inte stå bakom en reform som isolerar landsbygden och tvingar mindre lönsamma flyglinjer att stänga ner.
Flera vi talat med känner sig inte företrädda av er i den här frågan och vissa uppger att de lämnat organisationen på grund av kampanbudskap som dessa. Hur ser ni på det?
– Det är jättetråkigt, men inget vi kan göra något åt. Vi kommer alltid driva frågor där en del inte är nöjda med vårt ställningstagande. Om alla 70 000 medlemmar skulle bestämma vilka frågor som var viktigast att driva – då skulle vi inte göra någonting.