Underkläder, kakor, plastpåsar och tulpaner. Idag kan idrottslag sälja i princip vad som helst för att samla pengar till lagkassan. Men de som tjänar de stora pengarna är inte ungdomarna i laget, utan personerna bakom företagen. Det handlar om miljoner i vinster och aktieutdelningar.
Behöver laget få in 15 000 kronor? Då ska 25 personer sälja 17 paket underkläder per familj. Så marknadsförs det på Newbodys hemsida. Det företag som har blivit en gigant när det gäller att rikta sig till idrottslag. Under förra året hade företaget en omsättning på 223 miljoner kronor och gjorde en vinst på 32 miljoner kronor. Av varje paket underkläder som säljs går 37 kronor till laget, resterande 113 kronor går till företaget.
Grundaren till Newbody, Dan Renholm, har gjort sig en förmögenhet på företaget. Förra året hade han till exempel en inkomst på 6,8 miljoner kronor. I en video på företagets hemsida säger han att Newbody riktar sig till ungdomslagen för att ”hjälpa dem med finansiering” och för att skapa ett ”vinnar-vinnar-läge för alla”.
”Upplever sig som vinnare”
Men kan man verkligen prata om ett vinnar-vinnar-läge när bara en fjärdedel av försäljningspriset går till ungdomarna, trots att det är de som står för försäljningen?
Men Emelie Renholm, Newbodys nuvarande vd, säger att räkneexemplet blir missvisande eftersom Newbodys omsättning jämförs med föreningarnas vinst.
– Vi ser det inte på det sättet. 2014 tjänade Newbody 12 miljoner efter skatt. Under samma år gick drygt 87 miljoner till de föreningar och skolklasser som vi arbetat med under året – alltså sju gånger mer än den vinst vi uppnådde. Att vi har unikt hög kundnöjdhet och en stabil tillväxt ser vi som ett bevis på att kunden upplever sig som en vinnare i samarbetet med oss, säger hon.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Stödet har minskat
Framgångarna för Newbody och det ständiga behovet av pengar i föreningslivet har fått fler företag att följa efter. En enkel sökning på nätet visar att du i dag kan sälja nästan vad som helst för lagets eller klassens räkning. Grillsåser, toapapper, saffran, fröer.
Några av de största företagen i branschen är Kakservice, Delikatesskungen, Ullmax och Tulpankungen. Alla har en omsättning på tiotals miljoner och har gjort sina ägare förmögna.
Men varför måste lagen sälja åt företagen? Stefan Bergh är generalsekreterare på Riks-idrottsförbundet och han säger att det handlar både om att det offentliga stödet till idrottsföreningarnas har sänkts och att utgifterna har ökat.
– För 20 år sedan kom 15 procent av en förenings intäkter från tränings- och deltagaravgifter. Idag utgör de 35 procent av intäkterna. Och det finns en smärtgräns när man inte kan ta ut mer i avgifter om man vill att idrottslivet ska vara tillgängliga för alla, inte bara för familjer med god ekonomi. Då tar man till andra sätt, som att sälja produkter.
”Stark efterfrågan”
Samtidigt som intäkter från spel och lotterier har försvunnit och det kommunala stödet har minskat i många kommuner så har utgifterna för lagen ökat. Krav på professionalisering, konstgräsplaner, cuper och träningsläger driver på kostnaderna.
– Men allt sådant är upp till föreningarna själva att bestämma. Hur många cuper och matcher ska de delta i? Ska de göra träningsresor? Gör de många saker, ja, då blir kostnaderna högre, säger Stefan Bergh.
Men så länge som ekonomin fortsätter att vara tuff för föreningarna så kommer det att finnas en marknad för företagen som låter barnen och deras föräldrar sälja deras produkter.
Som Newbody skriver i sin senaste årsredovisning under rubriken Goda framtidsutsikter: ”Newbody ser, mot bakgrund av oförändrade offentliga medel, fortsatt stark efterfrågan på finansiering inom den ideella sektorn”.
Newbody
Omsättning: 223 097 000 kronor
Vinst: 32 167 000 kronor
Aktieutdelning: 14 649 000 kronor
• Vd är Emelie Renholm, de senaste två åren har hennes totala årsinkomst (av tjänst och kapital) varit 1 411 556 kronor.
• Newbody ägs helt av moderbolaget Cocolabel AB.
Cocolabel AB
Omsättning: 213 507 000 kronor
Vinst: 22 495 000 kronor
Aktieutdelning: 10 200 000 kronor
• Vd är Dan Renholm, de senast två åren har hans totala årsinkomst (av tjänst och kapital) varit 12 727 121 kronor.
Kakservice i Gbg AB
Omsättning: 56 146 000 kronor
Vinst: 4 000 000 kronor
• Vd är Mikael Westerberg, de senaste två åren har hans totala årsinkomst (av tjänst och kapital) varit 5 750 193 kronor.
• Lagen får 18 kronor per burk såld för 50 kronor.
Delikatesskungen AB
Omsättning: 34 495 834 kronor
Vinst: 2 432 000 kronor
Aktieutdelning: 26 253 891 kronor
• Vd är Thomas Anderfelt, de senaste två åren har hans totala årsinkomst (av tjänst och kapital) varit 4 765 677 kronor.
• Lagen får 55 kronor per förpackning såld för 170 kronor.
Tulpankungen
Omsättning: 12 955 000 kronor
Vinst: 648 353 kronor
Aktieutdelning: 940 000 kronor
• Vd är Mårten Karlberg, de senaste två åren har hans totala årsinkomst (av tjänst och kapital) varit 1 052 532 kronor.
• Lagen får 28 kronor per bukett för 85 kronor.
Alla uppgifter om omsättning och vinst är hämtade från de senast tillgängliga årsredovisningarna. Uppgifter om personernas inkomster kommer från deklarationsåren 2013 och 2014.