Förutom den uppenbara livsfara det innebär att gå på en tågräls eller en motorväg får händelserna stora konsekvenser i form av försenade tåg och avstängda körfält.
– Det får allvarliga konsekvenser, men som tur är har ingen blivit skadad hittills. Främst sker detta på den danska sidan, men trafiken påverkas ju åt båda hållen, säger Jens Genders.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
”Har hängt under lastbilar”
Den svenska polisen ser samma sak som Öresundsbrokonsortiet, även om det främst har varit den danska polisens sak att ta hand om människorna som försöker gå över.
– Ja, vi har samma indikationer på att det har ökat, men det går i vågor. Nu senast hade vi någon som försökte cykla över och som du vet sedan tidigare har vi haft människor som hängt under lastbilar, säger Ewa Gun Westford på Skånepolisen.
Ni har redan gränskontroller och avspärrningar på båda sidorna sundet, vad gör ni för att inte människor ska ta sig över till fots?
– Vårt nät är ganska grovmaskigt, vi har de kontroller vi har. Vi är till exempel inte inne och går i tunneln utan vi finns vid kontrollerna och försöker informera dels hur det ser ut med gränskontrollerna men också faran med att gå på spåren.
I början av juni var 55 incidenter anmälda som rörde obehöriga på spåren och motorvägen, en siffra som alltså nästan dubblerats på bara två månader. På Skånetrafiken understryker man också att en incident inte betyder att det är en person som försöker ta sig över. Oftast sker försöken i grupp.
SVT rapporterade i dagarna att polisens resurser i Malmö inte räcker till för gränskontrollerna under semesterperioden, vilket har lett till färre kontroller. Hur det kommer påverka försöken att ta sig över till fots vill inte Ewa Gun Westford spekulera i.
– Det här rör sig om människor som vill till Sverige och som tar stora risker. Främst handlar det om unga män. Det är ju så i dag att den som har id-handlingar kan åka hit och söka asyl, men det här handlar om människor som inte har några id-handlingar, säger Ewa Gun Westford.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Redan när gränskontrollerna infördes i början av januari upptäckte man att människor försökte ta sig över till fots. Därför installerades värmekameror och där kan en viss del av förklaringen till att ingen skadats ligga.
– Så fort vi får veta om detta så har vi ett säkerhetssystem som slår till. Det innebär bland annat att man stannar tågen, säger Ewa Gun Westford.