– Det är dags att vara jobbig, säger Alexander Sanchez medan vi går där Förbifart Stockholm i framtiden kommer att dyka upp ur tunneln – 220 meter ifrån deras hus.
Redan i dag går fyrfiliga Akallalänken här, bakom bostadsrättsföreningen Porkalas 822 lägenheter. Bilarnas oljud överröstar fåglarnas kvitter – trots att det är ganska glest med trafik mitt på dagen. Akallalänken ska flyttas ännu närmare bostadshusen för att ge plats åt Förbifart Stockholm.
Det mesta av miljardmotorvägen ska läggas i en tunnel. Men just här ska den gå ovan jord. Man räknar med 140 000 bilar varje dag. Och även om Trafikverket menar att luftföroreningarna inte kommer att öka tror inte Alexander och Jessika på det.
– Trafikverket har ju underkänt den studie som talade om att 40 procent av befolkningen inte ens ska använda tunneln eftersom luften blir så dålig. Nu ska de utreda själva, säger Alexander Sanchez.
– Varför är det låginkomsttagarområden som Sätra, Hjulsta och Akalla som ska ha vägen ovan jord? Vi tycker inte att det ska spela någon roll vad befolkningen har för utbildning, inkomst, eller ursprung – alla borde ha rätt till samma, fortsätter Jessika Ahlström.
Väcker opinionen
De är med i föreningen Trevliga Porkala och jobbar nu tillsammans med Norra Järvas stadsdelsråd och Nätverket Stoppa förbifarten för att – om det inte går att stoppa vägen, så åtminstone – gräva ner den även här och i Hjulsta.
– En annan lösning vore att flytta tunnelmynningen till industriområdet längre bort, säger Jessika Ahlström.
Med flygblad, öppna möten och uppmaningar till lokalpolitiker väcker de nu opinionen på båda sidor om Järvafältet.
Men är det inte kört nu när regeringen har gett klartecken och Trafikverket redan har satt igång?
– I veckan har rättsliga förhandlingar om förbifartens detaljplaner inletts. Det är -också flera domar som har överklagats, säger Jessika Ahlström.
– Det kommer nog att ta många år, säger Alexander Sanchez.
Varför har ni börjat protestera så sent?
– Det är mycket in- och utflyttning här, så många har inte fått information. Sedan är informationen från Trafikverket bara på svenska, med ett byråkratiskt språk som är svårt att förstå. Det tog lång tid innan vi insåg att den skulle gå bara 200 meter ifrån oss, säger Jessika Ahlström.
– Trafikverket har rätt när de säger att de har informerat, det handlar om hur de har gjort det, säger Alexander Sanchez.
På andra sidan Akallalänken – ett stenkast ifrån vägen – ligger ett stall. Här i skogen är det populärt att rasta sina hundar. I framtiden kommer man att få gå över en gångbro över motorvägen för att komma hit. En bit bort ligger det populära Järvafältet där folk åker skidor, spelar fotboll, joggar och grillar. Hur kommer det att påverkas av Förbifarten? Det är sådana frågor som Trevliga Porkala vill ha svar på.
”En människofråga”
– Det här är vår natur. Nu pratar man om att bygga många nya bostäder runt fältet, då behövs ju ännu fler rekreationsområden. Men det här är inte bara en miljöfråga, det är en människofråga eftersom studier visar att barn som bor nära trafikleder i högre grad får astma, bronkit och koncentrationssvårigheter, säger Jessika.