– Bilen är här för att stanna under lång tid, säger Torbjörn Rosdahl (M).
Enligt miljömålen som regeringen antog 2012 måste biltrafiken minska med 20 procent i hela landet till 2030. Tanken är att städerna ska stå för den största minskningen. Men trots att alla trafikforskare är överens om att nya vägar leder till mer biltrafik ska Förbifart Stockholm bli verklighet.
– Jag är så oerhört stolt över att bygget äntligen har börjat, säger finanslandstingsrådet Torbjörn Rosdahl (M).
Vill ha snabbussar
I valrörelsen hävdade Moderaterna att det går att satsa både på kollektivtrafik och motorvägen, något som motståndarna i MP och V menade var omöjligt. Men enligt Torbjörn Rosdahl lägger landstinget de närmaste fem åren 57 miljarder på kollektivtrafik.
Landstinget har ju underskott och ni i Alliansen fick i budgetdebatten under hösten kritik för att planerade investeringar inte kommer att bli av. Hur går det ihop?
– Vi har inget underskott, det är en pedagogisk fråga. Vi lägger 30 miljarder på investeringar. Tjänstemännen ville ha 37,5. Men det är ju som barns önskelista till tomten – man kan inte få allt.
Torbjörn Rosdahl försvarar också Förbifarten med att nya snabbusslinjer kan använda sig av tunneln och att man undersöker om de kan få egna filer.
Men är det rimligt att bygga vägar när miljömålen säger att biltrafiken måste minska?
– Utsläppen måste ner, det är rätt. Men du släpper ut mer om du står stilla på Essingeleden. Bilen är här för att stanna under lång tid och det som måste göras är att gå över till miljövänliga bilar, säger Torbjörn Rosdahl.
Trafikborgarrådet i Stockholm, Daniel Helldén (MP), menar att den argumentationen inte håller.
– Rosdahl verkar inte ha läst igenom utredningen som ligger till grund för klimatmålen. Där står det tydligt att trafiken i stort måste minska – oavsett hur många som kör miljöbilar – om vi ska nå målen, säger han.
”Bygg fler parkeringar”
Torbjörn Rosdahl menar däremot att vägen är nödvändig.
– Det måste vara lätt att ta sig från norra till södra Stockholm för att tillväxten ska öka och regionen utvecklas, säger han.
Hur vill du få folk att ställa bilen och åka kollektivt i stället?
– Genom att bygga fler infartsparkeringar och att kollektivtrafiken ska gå att lita på. Pendeltåg och bussar ska komma i tid och det får inte vara för trångt.