”Folk klagar men inget händer” – de är trötta på vinterkalla lägenheter
Det är inte bara kall inomhustemperatur som gör Louiy Al-Shoyookh förbannad. När han förra året behövde en ny kyl och frys tog det nästan fyra månader innan fastighetsägaren ersatte dem.
Bild: Zanna Nordqvist
Dagens ETC
Ska man behöva gå fullt påpälsad i sitt eget hem på grund av kyla? Det tycker inte de boende hos Victoriahem – före detta Hembla fastigheter – i Husby. Men trots att klagomålen över fastighetsjättens kalla lägenheter går att stapla på hög har områdeschefen en annan bild av situationen.
Element som stängs av på kvällen, familjer som samlas i samma rum för att hålla värmen, tjocka tröjor som åker fram inför läggdags. Hyresgästerna hos Hembla AB – sedan årsskiftet ihopslagna med Victoria Park och omdöpta till Victoriahem Fastigheter AB – har det inte särskilt roligt i sina hem den här vintern – heller.
– Vi fryser och vi får samlas i köket för att hålla värmen. I övriga rum går det inte att vara. Vi gör allt i köket och sen när vi ska sova klär vi på oss varmt. Själva lägenheten är jättekall. Elementen är på, men värmer inte ens fingret man lägger på.
Det säger Noori Murad, boende på Nidarosgatan i Husby. Han har bott i lägenheten sedan december 2001, men det är de två senaste åren som värmen hemma kollapsat nästan helt. Och att ringa Hembla för hjälp med att få upp temperaturen har enligt Noori varit näst intill meningslöst.
– Det är en katastrof. Man ringer dem men de skrattar och tar inte det på allvar. De säger att det är 18 grader och att det är varmt nog. Sen när de kommer har de själva varma kläder på sig, mitt på dan, då det är varmare, och säger saker som ”oj, vad varmt det är här” och att allt är perfekt och som det ska vara. Medan vi går runt och fryser varje dag, säger Noori.
Skaffat varmluftsfläkt
Han är inte ensam om sin kritik mot hyresvärden. Flera personer som Dagens ETC talat med är lika upprörda över fastighetsägarens agerande.
– Idag var elementen inte ens på. De stänger av dem på kvällen när man ska sova. Jag har noterat det när jag letat mönster. Men ibland när jag kommer hem från jobbet är de redan avstängda, säger Elevedina Spahovic, boende på Tönsbergsgatan, bara några hundra meter ifrån Noori Murad.
För att hålla värmen går hon runt hemma med tjocka tröjor och säger sig ha skaffat en varmluftsfläkt som hon drar runt från rum till rum.
– Jag måste vara fullt påklädd i mitt eget hem. Det är ingen skön känsla att vara i sitt hem och frysa, i sitt hem där man ska känna sig avslappnad, säger hon.
”Folk har tröttnat”
Kritiken känns igen från Facebookgruppen Vi som bor hos Hembla, där inlägg efter inlägg veckorna före nyår handlar om dragiga badrum, om barn som kissar på sig på grund av kylan, om personer vars reumatism och artros förvärras, om 16 grader inomhus när vinterkylan sveper in, om anmälningar till kommunens miljökontor, om temperaturer i sovrum så låga som 5 grader. Och detta inte bara i Husby och Kista, utan också i Bro, i Vårby gård, i Tranås, i Norrköping.
Ännu en sak går igen både i Facebookgruppen och hos dem Dagens ETC pratat med. Uppgivenheten över att inte tas på allvar. Detta trots att Per Ekelund, vd för Victoriahem, försäkrade i tidningen Fastighetsvärlden i oktober att bolaget har ”höga ambitioner om att ta väl hand om såväl de boende som hus och områden”.
– Jag känner massvis som är missnöjda, men folk har tröttnat. De klagomål man skickar in blir bara sönderrivna och kastade i sopkorgen, säger Louiy Al-Shoyookh, också han boende på Tönsbergsgatan, som säger sig behöva sova med dubbla täcken när det är som kallast.
– Många som bor här är gamla och utlänningar som inte kan svenska. När jag varit på receptionen hos Hembla är det massvis med människor där. Folk klagar men inget händer. Och de som bor i en ej nyrenoverad lägenhet, dem lyssnar man inte ens på. De får nöja sig med det de har.
Konstant övervakning
Trots all kritik som Dagens ETC tagit del säger Michael Makdissi, områdeschef i Husby för Victoriahem, att problemet med kalla lägenheter inte är så stort som vittnesmålen ger sken av.
– Vi kollar ständigt temperaturen i våra lägenheter. De är uppkopplade digitalt så vi kan se på distans vilken temperatur de håller och vi ser att vi inte har kalla lägenheter. Men om någon upplever att det är kallt ska personen självklart göra en felanmälan så kommer vi dit och mäter temperaturen på plats, säger han.
– Skulle det sedan visa sig att personen inte har 20 grader eller mer och vi inte kan lösa det direkt så levererar vi en elradiator till hyresgästen, kostnadsfritt såklart, och vi står för elen tills problemet är löst.
Varför så många hyresgäster upplever samma sak kan inte Michael Makdissi svara på. Däremot påminner han – apropå tidigare kartläggningar av just Hembla och Victoria Park som bägge hamnat i botten när hyresgästerna fått betygsätta sina värdar – om att mycket hänt sedan Hembla köptes av tyska Vonovia för cirka två år sedan.
– Vi gör egna mätningar av kundnöjdhet och ser att vi blivit mycket bättre på att möta våra hyresgäster. Jag tycker vi har en bra nivå nu på hur vi återkopplar och utför åtgärder i lägenheterna, säger han.
Men det förklarar inte varför så många upplever att de har det för kallt hemma?
– Vi tror alltid på våra hyresgäster men vi måste också konstatera utifrån våra mätningar att lägenheterna inte är kalla. Om man verkligen upplever att det är kallt ska man göra en felanmälan. Jag gissar att i många fall kan det vara så att personen inte ens felanmält. Eller så kanske den har tröttnat på alla ägarbyten och upplever att den tidigare inte fått den hjälp den velat ha och orkar därför inte felanmäla igen. Men kyla i lägenheten har hög prio hos oss. Vår ambition är att alla våra hyresgäster ska ha ett tryggt och trivsamt boende.
”Ingen lösning”
På samma våningsplan som Louiy Al-Shoyookh, tre dörrar bort, bor Jessica Petersson. Precis som Louiy och de andra som Dagens ETC talat med har hon det odrägligt kallt hemma. Eller rättare sagt – hon hade det. Redan för två vintrar sedan felanmälde hon lägenhetens temperatur till dåvarande Hembla. Som inte lyckades återställa värmen via lägenhetens fasta element, utan löste det genom att erbjuda Jessica en elradiator.
– Jag anmäler allt. Jag ger mig inte. Så med mig har de varit rätt snabba med att återkoppla. Men så vet de vem jag är också efter alla mina felanmälningar. Och ja, det här el-elementet, som ska klara av att värma tre rum, är alltså den lösning de hade. Men det är ju ingen lösning, säger hon.