Nya återbetalningsregler hos Försäkringskassan slår hårt mot de fattiga – även när det är Försäkringskassan själva som har gjort fel. Sjukpensionären Lena tvingas betala 21 000 kronor i månaden med sjukpenning som enda inkomstkälla.
– Det är precis som om de vill att folk ska hamna i skuld hos Kronofogden och sedan ut på gatan.
Återbetalning ska ske inom 30 dagar eller med en återbetalningsplan på 12 månader. Så lyder Försäkringskassans nya regler som började tillämpas 1 september i år. Klarar individen inte av att betala inom en sådan tidsram tar Kronofogden över hanteringen av skulden som behandlas som ett allmänt mål.
FKU juridik som är en del av facebookgruppen Försäkringskassaupproret erbjuder gratis juridisk rådgivning för att hjälpa individer förstå beslut från Försäkringskassan. Efter att det nya regelverket kom på plats har mejl med frågor om återkrav ökat lavinartat enligt rådgivaren Susanna Nilsson.
– Människor är förtvivlade. Förut fanns ändå en realistisk möjlighet att betala tillbaka över en längre tid, och människor hade även rätten att ta det till allmän domstol där beviskraven är högre och där de har rätt till juridiskt ombud. Det har man inte vid omprövan eller överklagan till förvaltningsdomstolarna utan du måste bekosta det själv.
FKU juridik varnade redan när propositionen kom i maj för att regeländringen kommer försätta människor i svåra situationer och äventyra rättsäkerheten. Idag finns inte någon praxis i förvaltningsdomstolarna om när en individ ”skäligen” själv ska ha förstått att ett fel har begåtts. Det innebär att Försäkringskassan kan ligga bakom felet i fråga, men ändå ha rätten att kräva återbetalning. I oktober meddelade Försäkringskassan att 20 procent av alla återkrav handlar om misstag i den egna handläggningen.
– Det är den enskilda som hela tiden måste bevisa. Men lever man på en sjukersättning som är låg, och inte har råd att anlita ett ombud orkar man inte alltid ta den striden. Processerna i förvaltningsrätterna är ganska långa, bara ett sjukpenningärende kan ta två år. Har du återkrav tickar en ränta fastän du överklagar, så skulden blir högre och högre, säger Susanna Nilsson.
Anklagas för att ha arbetat
Lena från Malmö är en av de personer som hamnat i en mardrömslik situation på grund av de nya återbetalningsreglerna. För tolv år sedan gick hon in i väggen och blev bostadslös. Hon lider av både fysisk och psykisk ohälsa och har flera gånger försökt ta sitt eget liv. Socialförvaltningen i Malmö har hjälpt Lena att ansöka om en förtidspension som till slut beviljades fram till år 2034.
I juli i år kom chockbeskedet från Försäkringskassan, där man påstod att Lena hade arbetat under 2019 och därför nu hade en skuld på 200 000 kronor, som hon måste betala tillbaka inom ett år – 21 000 kronor per månad.
Problemet är att Försäkringskassans uppgifter är felaktiga. 2019 hade Lena hjälp av Socialförvaltningen, som intygar att hon inte arbetat under det året. Frågan har redan tidigare utretts av två olika handläggare. Försäkringskassan har blandat ihop Lenas bankkonto med en person som har en annan bank. Lena har därför också fått intyg från sin egen bank och den andra banken om att det inte rör sig om hennes konto.
– Jag sa; ”hur tänker ni?” Det finns inte en chans att någon som jag med sjukpension som enda inkomst har de pengarna. Det är precis som om de vill att folk ska hamna i skuld hos Kronofogden och sedan ut på gatan. Och när jag talade med Kronofogden så sa de att jag har ingen inkomst och kan inte bli berättigad till någon skuldsanering heller, säger Lena till Dagens ETC.
”Glädjen var inte långvarig”
Nuvarande handläggare tror inte på uppgifterna från Socialförvaltningen, tidigare kollegor eller bankerna utan har valt att driva ett återbetalningskrav. Lena har i sin tur fått tips om hur hon kan ompröva beslutet och just nu försöker hon driva saken så långt hon kan.
– I samma veva som detta utreddes förra gången fick jag ett nytt boende och jag var överlycklig för jag tänkte att nu får jag min pension och kan börja läka och bli mig själv igen, men den glädjen var inte långvarig. Handläggaren tog 75 procent av min sjukpension och sa att du måste börja arbeta igen, vilket lett till att min hälsa har blivit sämre.
Idag besöker hon en fysioterapeut en gång i veckan för att behandla artros i knäet och en så kallad fysskada i överarmsbenet. Lena hade gärna arbetat om hon bara kunnat, men har fått besked från Arbetsförmedlingen att de inte kan hjälpa henne på grund av hennes skador.
– Jag hamnar i ett sådant moment 22 igen, säger hon.
Det Lena är mest rädd för är att hon ska bli vräkt från sin bostad på grund av skulderna.
– Jag vet inte hur många gånger jag vaknat och önskat att den här mardrömmen ska vara över. Jag vill inte bli bostadslös igen. Jag kan förstå att de vill åt de som fuskar som man läser om i tidningarna men jag känner mig jagad av myndigheten, som att jag är kriminell.
Vågar inte söka bidrag
En annan person som drabbats av Försäkringskassans misstag är mamman Eva som ansökt om omvårdnadsbidrag för sina två söner som har autism och ADHD. Hon fick för en tid sedan ett sms om att en utbetalning skulle komma nästkommande månad men eftersom sonen skulle fylla 19 några dagar före utbetalningen visste hon att hon inte var berättigad till stödet. Hon ringde Försäkringskassan direkt.
– Men handläggaren sa att det går inte att stoppa. Hon informerade mig att om att jag kommer behöva betala tillbaka beloppet plus skatt.
Eva betalade tillbaka med en avbetalningsplan där ränta, en kostnad för debiterade avgifter samt en fakturaavgift lades på summan.
– Jag sa till flera av handläggarna att det inte är jag som satt mig i den situationen, jag tycker ni ska betala då. Det resulterade i att när min yngsta son hoppade av gymnasiet så vågade jag inte söka omvårdnadsbidrag för honom för att jag var rädd att det skulle bli fel igen och då bli tvungen att betala tillbaka en ännu större summa.
Dagens ETC har talat med både Försäkringskassan och forskare om de nya reglerna. Deras svar kommer i en uppföljande text.