– Jag har undersökt om en större närvaro av flyktingar per capita gör att människor läser färre artiklar som handlar om flyktingar, säger Eleonora Freddi under en presentation hos forskningsstiftelsen SNS.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Viljan att läsa minskade
Som fond för undersökningen finns det stora flyktingmottagande som Sverige stod för hösten 2015. Efter att ha undersökt hur många klick nyhetsartiklar på Dagens Nyheters nätupplaga fick i olika delar av landet drar Eleonora Freddi slutsatsen att viljan att läsa om flyktingar minskade.
– Det jag fann var att i kommuner som tog emot ett stort antal asylsökare per capita läste folk färre nyheter som handlar om flyktingar, säger hon.
Det går även att se en skillnad mellan vilken typ av artiklar som vi väljer bort, menar hon. Eleonora Freddi delade in artiklarna i neutrala och de som var ”medkännande” med flyktingar, det vill säga försökte ge bild av deras svåra situation.
– Det är artiklar som innehåller känsloladdade ord, eller beskriver flyktingarnas situation eller deras flykt, säger Eleonora Freddi.
”Medkännande” minskar mest
Hon menar att skillnaden i klickbenägenhet minskat extra mycket för just de artiklarna som beskriver flyktingarna på detta ”medkännande” sätt.
– Jag har sett att minskningen i antalet klick är 36 procent större för de medkännande artiklarna än de neutrala, säger Eleonora Freddi.
Och det är i områden där andelen invånare med en positiv syn på invandring och en liberal inställning till flyktingar som minskningen syns tydligast, menar hon. Men resultaten ger inte entydigt stöd för den tesen.
– Jag hittade en större minskning i kommuner som har en lägre andel röster på Sverigedemokraterna, säger Eleonora Freddi.
Minskningen går inte att förklara med att människor valt andra medier, menar Eleonora Freddi. Men enligt undersökningen så ökar antalet sökningar på webben efter invandringskritiska bloggar i de områden som tar emot mycket flyktingar. Men mediekonsumenterna ska inte i högre utsträckning än annars ha sökt sig till andra tidningar än just dn.se.
”Ökar det moraliska dilemmat”
Eleonora Freddi menar att en förklaring till att folk inte vill ha för mycket information om flyktingarnas situation kan vara att det ökar ett moraliskt dilemma: För människor med en positiv inställning till flyktingmottagande ökar det pressen på att ta ställning till flyktingmottagandet. Enligt forskningsstudien stöds denna teori av andra, mer experimentbetonade studier. Människor kan i viss mån välja att vara omedvetna i syfte att undvika att ta ställning i moraliska frågor.
Som flera forskare på presentationen hos SNS framhöll så ger inte studien en heltäckande bild av mediekonsumtionen, eftersom den är begränsad till att undersöka Dagens Nyheter, och dessutom bara på webben, vilket ger vissa problem. Däremot är det positivt att det är ”riktiga data” som undersökts och inte till exempel människors uppfattningar.
Men Eleonora Freddi har så långt det är möjligt tagit hänsyn ålder, kön och andra aspekter. Hon har också kontrollerat antalet klick på andra nyheter och konstaterar att de inte påverkades under den aktuella perioden.