Jönköping Airport går back med 17 miljoner kronor i år, enligt kommunens prognos. Det är dock inget som oroar flygplatschef Sten Norinder:
– Den är inte till för att tjäna pengar.
Att den kommunägda flygplatsen visar minussiffror är inget nytt. Förra året var förlusten rekordhöga 18,4 miljoner kronor, året före drygt 15 miljoner. Sten Norinder, vd för Jönköping Airport, vill ändå se det positiva i att årets resultat i alla fall är bättre jämfört med förra årets.
– Det är en naturlig konsekvens av att vi har för få passagerare. Och det är inget unikt för Jönköping, det är samma för alla regionala flygplatser.
Sten Norinder vill framhålla de tillväxteffekter en flygplats ger. Han hänvisar till en forskningsstudie på Internationella handelshögskolan i Jönköping, som släpptes i våras. Enligt studien genererar Jönköpings flygplats runt 600 nya lokala företag under en tioårsperiod, liksom 3200 nya jobb.
– Redan där ser man att det är väldigt lönsamt att ha flygplatsen, resonerar Norinder.
Att flygplatsen en dag ska uppvisa överskott är knappast sannolikt menar han.
– Nej, men vi kan minska underskottet. EU har sagt att regionala flygplatser som har mindre än 500 000 passagerare per år har väldigt svårt att få ett positivt rörelseresultat.
Fler passagerare i år
Siffran kan ställas mot Jönköpings flygplats verkliga passagerarantal: 88 000 i år, till och med november månad. Helårsprognosen beräknas hamna på runt 95000 passagerare. Det saknas med andra ord drygt 400 000 passagerare för att flygplatsen inte ska gå back, enligt EU:s beräkning.
Även om flygplatsen inte kan nå hela vägen kan resultatet i alla fall förbättras. Därför är målet 225 000 passagerare om året. Och en ökning sker; under årets tre första kvartal ökade passagerarna med 17 procent. En tydlig trend syns: Inrikesflyget stagnerar eller minskar medan utrikesflyget ökar.
Flyg till Frankfurt?
– Målet för charter- och lågprisflyget är 50 000–60 000 årspassagerare. Det når vi nästa år, säger Sten Norinder.
Hur stor del det kritiserade lågprisbolaget Ryanair, som trafikerar flygplatsen sedan april i år, har i ökningen vill inte Norinder berätta.
– Inget flygbolag accepterar att deras passagerarsiffror lämnas ut.
Norinder kan dock berätta att förhandlingar pågår att starta en flyglinje till ett europeiskt nav, exempelvis Frankfurt eller Hamburg. Då främst för anslutningsflyg för vidare resor ut i världen.