BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Ett 20-tal anställda jobbar där på sommaren, företagets högkonjunktur. Flertalet är unga utan körkort och bil. Det krävdes ständiga akuta ändringar i arbetsschemat för att verksamheten skulle fungera när bussarna drogs in i slutet av sommaren.
Tvingades sova över på jobbet
– Det här är en bransch där många unga jobbar, kanske har sitt första jobb, säger Petra Johansson-Persdotter. Nu blev de beroende av föräldrar som skjutsade och det fungerade inte alltid. Flera tvingades sova över här.
– En anställd på restaurangen här kunde knappt jobba alls efter nedläggningen av linje 453 från Söderköping och hit, säger hon.
– Detta innebär stora problem inför nästa år, fortsätter Petra Johansson-Persdotter. Jag måste rekrytera äldre personer med körkort och bil och det innebär högre löner.
Emelie Hermes driver lanthandel i S:t Anna och är ordförande i intresseföreningen Navet i havet.
– Det är jättemånga av mina kunder som är kritiska till nedläggningen, säger hon. Först lades busstiderna om så de inte passade de som pendlade, sedan lades linjen ner.
Det är många som pekar på just det när ETC Norrköping ringer runt. Först ändrades busstiderna till det sämre, sedan lades linjen ner när färre åkte.
– Jag vet inte om fler skulle åka med andra turlistor, säger Göran Gunnarsson(C) ordförande i trafik- och samhällsplaneringsnämnden i Region Östergötland. Det är så individuellt med arbetstider numer.
Får åka med skolskjutsen
Det debatten främst har handlat om är skolbarnens möjligheter att ta sig till och från skolan. Värst drabbas gymnasieelever där kommunerna inte har skyldighet att ordna med skolskjuts. Kommunerna har också agerat olika.
Motala kommun låter inte gymnasieungdomar åka med skolskjutsarna. I Finspång togs beslutet att låta alla – även privatpersoner – åka med skolskjutsarna i mån av plats.
– Det går om än med minsta möjliga marginal, säger Herman Vinterhjärta (MP), kommunalråd i Finspång. Det räcker att två nya flyttar in i till exempel Regna för att alla inte ska få plats i skolbussen. Och att köpa in ännu en buss har kommunen inte råd med.
Finspång – liksom de flesta kommuner – protesterade mot Östgötatrafikens nedläggningsförslag, men förgäves.
– Kostnaden flyttas ju bara från region Östergötland till kommunerna, säger han, så totalt sett blir det inte billigare.
– Dessutom finns en demokratisk aspekt, fortsätter Herman Vinterhjärta. Det handlar om samhällsservice att ha en fungerande kollektivtrafik på landsbygden.
– Det är oerhört viktigt med en levande landsbygd, tycker Göran Gunnarsson (C), men man måste hitta andra lösningar än kollektivtrafik.
En mobilapp för samåkning är ett av Göran Gunnarssons förslag på alternativ.
– Det är bra om människor tar ansvar själva för att det ska fungera. Det stimulerar gemenskapen och blir lite som förr när människor tog eget ansvar för att lösa gemensamma problem, tycker han.
Ett annat alternativ är den nya närtrafiken tycker Göran Gunnarsson. Den som ringer blir hämtad vid dörren och körd till närmaste busshållplats – men man får inte bo mer än två kilometer bort. Närtrafiken går 9–12.30 och 17–19. Den är inte avsedd för pendlare och periodkortet gäller inte. Man måste köpa särskild biljett.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
– Det blir nog ett kortlivat projekt, tror Niklas Lundström, partisekreterare hos Vänsterpartiet i Norrköping. Det passar inte dem som behöver kollektivtrafiken bäst, skolungdomar och arbetspendlare. Dessutom blir det ju dubbla kostnader, först en biljett för cirka 40 kronor och sedan periodkort med den vanliga bussen.
Vänsterpartiet var det enda partiet i trafik- och samhällsplaneringsnämnden som röstade emot nedläggningsförslaget.
– Det är ju risk att folk lämnar landsbygden om barnen inte kan komma till skolan, säger Niklas Lundström (V). Man måste se över både turlistorna och turdragningarna så att de passar pendling.
Joakim Häggkvist, socialdemokratisk lokalpolitiker i Skänninge, startade en protestsida på Facebook och tog initiativ till en namninsamling som i dag har fått cirka 900 underskrifter. På Facebook-sidan finns ungefär 700 deltagare.
– S står ju bakom den här neddragningen i nämnden, men jag håller absolut inte med. Det är ju mängder av framför allt gymnasieungdomar som inte vet hur de ska ta sig fram och tillbaka till skolan. Några bor numer inackorderade hos släktingar.
Tycker kritiken är överdriven
I Hannäs i Åtvidabergs kommun, vid gränsen mellan Östergötland och Småland, bor cirka 450 människor. De blev utan buss sedan linjen mellan Åtvidaberg och Valdemarsvik kortades ner och numer stannar i Falerum.
– 25 barn drabbas, varav många går på gymnasiet, berättar Astrid-Marie Jonsson, centerpartistisk lokalpolitiker som också driver lanthandeln i Hannäs.
– Jag är oerhört besviken på min partikollega Göran Gunnarsson, säger hon. Han har fått mycket intern kritik inom Centern för det här förhastade beslutet.
Göran Gunnarsson tar kritiken med ro.
– Det är inte så stora protester, säger han. Det ser bara ut så i media. Det är få som drabbas. Själv har jag fått 13 mejl med kritiskt innehåll. Det visar ju omfattningen. Det är några lokalpolitiker som hörs. Det är allt, avslutar han.
Den 19 september hålls ett stort protestmöte i Linköping. Men Göran Gunnarsson kommer inte.
– Nej, jag är på semester i Portugal då.