Efter en utdragen förhandling om Nya Slussen har detaljplanen till slut godkänts av Mark- och miljööverdomstolen, en dom som inte går att överklaga. Byggstarten är planerad till 2014, men fortfarande återstår flera frågetecken.
Den tilltänkta bussterminalen i Katarinaberget är en fråga som har väckt mycket kritik. Bergrummet förväntas rymma upp till 8 000 människor och 40 bussar, men har endast en infart.
– Det saknas alternativa infartsvägar, även för räddningstjänst, och eventuell utrymning skulle ske via trappor som är upp till 18 meter höga. Risken för brand av biogasbussar är stor, säger arkitekten Tor Edsjö, en av medlemmarna i Slussen Plan B som lanserat ett alternativ till Nya Slussen.
Anklagelser för mutbrott
Även Karin Wanngård (S), oppositionsborgarråd, är kritisk till den tänkta bussterminalen i Katarinaberget. Hon ifrågasätter att Stockholms stad ska betala hela bussterminalen, som kostar 1,3 miljarder kronor enligt de senaste beräkningarna. Tanken är sedan att SL ska hyra den för 5–10 miljoner om året.
– Jag tycker att SL ska betala för sina egna bussgarage, och inte Stockholms stad. Det är en fråga som måste diskuteras vidare, säger hon.
En ytterligare tvistefråga gäller ägarna till Glashuset, Atrium Ljungberg, som drog tillbaka sin överklagan efter att Stockholms stad erbjudit dem att själva bygga husen som skulle skymma deras utsikt. De har också erbjudits utebliven tomthyra under tio år, en summa motsvarande 80 miljoner kronor. Motståndarna till Nya Slussen har överklagat Atrium Ljungbergs beslut till förvaltningsrätten då de anser att det hela handlar om en muta från Stockholms stads sida.
Efterlyser bredare samarbete
Budgeten har även den varit en infekterad fråga i debatten, och många menar att åtta miljarder kronor inte är tillräckligt för ombyggnaden av nya Slussen.
– Jag tror inte alls på budgeten, jag är kritisk till om det finns någon budget över huvud taget. Det känns som en summa som någon har dragit till med mellan tummen och pekfingret, säger Karin Wanngård.
Framöver vill Socialdemokraterna ha ett brett samarbete mellan partierna i Stadshuset i arbetet med Nya Slussen. Det viktigaste enligt Karin Wanngård är att bygget kommer igång så snart som möjligt så att det inte drar ut på tiden och kostnaderna inte skenar iväg. Socialdemokraterna har inga planer på att göra Nya Slussen till en valfråga.
– Vi har varit kritiska till utformningen och tillgängligheten i detaljplanen. Nu när den har gått igenom är det upp till oss att göra det bästa möjliga av den, säger Karin Wanngård.
ETC Stockholm har sökt finansborgarrådet Sten Nordin (M) och stadsbyggnadsborgarrådet Regina Kevius (M).
Veronica Olofsson