Efter ett år i Hällefors håller eleverna på förberedande designutbildningen Fidu på att packa ihop sina saker i lokalerna på Formens hus. Sebastian Miura, Hannes Lidfeldt och Philip Holger Nilsson har alla tre tack vare sina arbetsprover gjorda i Hällefors kommit in på Umeå universitets designutbildning och det är dags att lämna byn där de bott och studerat det senaste året. Nu hoppas de på att kunna lämna ett bestående avtryck i Hällefors, om kommunen går vidare med deras förslag till nytt resecentrum.
– Det vore väldigt häftigt. Vi kommer ihåg när vi kom första gången till Hällefors, då vi inte tyckte att busstationen gav en välkomnande känsla. Det är det som är målet med vårt förslag – att skapa en lite mysigare och mer välkomnande känsla, säger Hannes.
Klassisk uppgift
Hällefors busstation har fungerat som en praktisk uppgift för många årskullar på Fidu, men när nu kommunen har beslutat att genomföra en ordentlig förstudie kan elevarbetena komma att resultera i något mer än en modellredovisning.
Sebastian, Hannes och Philip har färdigställt en presentation för kommunen, som omarbetats flera gånger allteftersom de fått nya kunskaper. Utgångspunkten var att designa ett resecentrum på den plats där busstationen finns idag och att göra den tillgänglig och fungerande för alla.
– Alla ska kunna resa, alla ska kunna förstå hur man reser och vad för slags bemötande ska man få, förklarar Philip som tillsammans med de andra utgått från de egna erfarenheterna av att resa i kombination med en grundlig analys av dagens busstation.
Inte anpassat för resande
Huvudproblemet de har identifierat är att väntrummet inte är anpassat till dem som väntar på buss och tåg. Få sittplatser, stängd toalett, otydlig reseinformation och inte minst översikten över den ankommande trafiken är exempel på detta.
– När man nu sitter i väntrummet ser man inte när bussarna kommer, utan man ser bara personbilarna på vägen utanför, för bussarna kommer på sidan och åker sedan bakom huset, konstaterar Sebastian.
Elevernas modell visar ett förslag där dagens problem är åtgärdade, även om det fortfarande bara är en skiss där man inte till fullo har tänkt på ekonomin gällande till exempel materialval. Särskilt utmärkande är det stora böjda panoramafönstret, som visserligen skulle ge en utmärkt översikt över buss- och tågtrafik, men som samtidigt kan medföra väl höga byggkostnader.
– Vi har mer tänkt på konceptet och vilka idéer vi vill utgå ifrån. Ett böjbart glas kanske inte är det billigaste, men tanken är mer att det ska inspirera kommunen att bygga något liknande, säger Hannes.
Tillgängligt för alla
– Vi ville göra en form som är mer öppen åt nästan alla riktningar, mot bussar, tåg och parkering. Det är viktigt att det ska vara tillgängligt för alla. I dagens läge finns inga plattor vid på- och avstigning som är till för synskadade, så man kan känna med käppen eller fötterna när man närmar sig. Sedan finns inte alls mycket belysning utanför. Det är väldigt viktigt att ha bra belysning när man kommer från bussen, så man inte snubblar och framförallt ger det en tryggare känsla, säger Sebastian.
Bussperrongen flyttas i förslaget ut mot Stationsvägen, för att frigöra plats för biltrafik som kan lämna av resande och för att placera parkeringen närmre det nya resecentret.
– Ska man se Hällefors som en expanderande ort måste man se till att folk kan resa hit och åka miljömedvetet. Det första steget man tar när man kliver av bussen ger ett intryck som sitter kvar länge. Då kan ett nytt resecentrum ge en positiv och välomnande känsla, säger Philip.