Festivalsommaren pågår för fullt runtom i landet. I veckan är det dags för Emmabodafestivalen och Piteå Dansar och Ler.
Efter i stort sett varje större musikfestival kommer rapporter om anmälda sexualbrott som våldtäkt, försök till våldtäkt och sexuellt ofredande.
Vid Bråvallafestivalen i Norrköping för ett par veckor sedan inkom tre anmälningar om våldtäkt och lika många om sexuellt ofredande. En av de anmälda våldtäkterna ska ha ägt rum i publikhavet under en pågående konsert.
Jonna Sima, tidigare musikjournalist och numera ledarskribent i Aftonbladet, skrev förra sommaren ett uppmärksammat inlägg på SVT Debatt, där hon berättade om hur hon i samband med Way Out West utsatts för verbala sexuella trakasserier av några manliga musiker ur soulsångerskan Alicia Keys band.
Hon säger att sexualbrotten vid festivalerna naturligtvis speglar samhället i övrigt, men hon ser också ett samband med en utbredd sexism inom musikvärlden.
– Festivaler är ofta ganska mansdominerade sammanhang och det är den manliga normen som dominerar där. Det är fler manliga artister som spelar och det sätter ett slags hierarki, att vissa är överordnade och andra underordnade. Jag tror att det påverkar stämningen på festivalerna.
Jonna Sima menar att festivalarrangörerna kan motverka detta genom att tydligt ta ställning mot sexism.
– På Way Out West har arrangörerna agerat mot kött och serverar bara vegetarisk mat. Då är det väl rimligt att man på samma sätt kan ta ställning mot sexism och bannlysa det från sin festival. Med en tydlig policy mot sexism kan man visa vilken värdegrund festivalen står för.
Hon säger att sådana policys måste gälla både festivaldeltagare och artister.
– Arrangörerna måste visa att de ställer krav även på artisterna. De kan till exempel dra in arvodet för artister som uttrycker sexism. Genom att ställa krav på artisternas beteende ställer man också indirekt krav på besökarna och den festival man vill att det ska vara.
”Borde ha tema”
Nathalie Cleo Missaoui är artist och en av skaparna av musiken till Fatta-kampanjen mot sexuellt våld. Hon anser att arrangörerna bör arbeta för att få en bättre stämning på festivalerna och campingområdena, platser som hon själv kan uppleva vara obehagliga.
– De borde ha arbete mot sexiuellt våld som tema och ha platser på festivalen där man pratar om de har sakerna. Det här är frågor som inte ska skuffas undan. Som arrangör ska man inte kunna välja att engagera sig, det ska vara en självklarhet.
Niklas Jonsson, som arbetar i festivalledningen vid Luger som anordnar Way Out West, berättar att de har en intern jämställdhetspolicy som omfattar sexualbrott och sexism.
– Vi har inte velat gå ut med det eller göra en grej av det i media, för vi ser det som naturligt att arbeta för jämställdhet. Men det kanske finns en viktig poäng i att tala mer öppet om det, vi vill ju verkligen inte att sådant här ska hända på vår festival.
Han säger att en uttalad policy där det ställs krav på artisterna är en intressant tanke, men att den kan vara svår att genomföra praktiskt.
– Vi arbetar preventivt med det här när vi bokar artister, vi väljer bort sådana som uttrycker sexistiska eller rasistiska åsikter. Men därefter är det svårt att hålla koll på vad alla artister gör.
Niklas Westergren, marknadschef för Bråvalla, tycker också att en tydligt kommunicerad policy mot sexism låter intressant.
– Vi tolererar inte sexism, så det kunde ju vara klokt att visa det mer öppet, säger han.
Vid musikfestivaler är det arrangören som ansvarar för besökarnas säkerhet på festivalområdet. Ulf Nilsson, säkerhetsansvarig för Bråvalla, berättar att de försöker motverka sexualbrott genom att skapa infrastrukturer för en trygg festivalmiljö.
Till exempel arbetar festivalen med belysning, uppmanar besökarna att hålla sig till stora anvisade vägar och har mycket personal som rör sig i området.
– Det ska vara svårt att begå de här brotten, säger han.
Samarbetar med volontärer
I år samarbetade Bråvalla också med Nattskiftet, en volontärbaserad organisation som arbetar mot våld och sexuella övergrepp. Under festivalnätterna cirkulerade ett femtiotal volontärer från Nattskiftet på festivalområdet och campingen. Besökare som hade kommit ifrån sina vänner följdes till sina tält.
– Vi såg helt klart att det fanns ett behov av att ha oss där. Vi skapar trygghet bara genom att vara synliga och finnas till för besökarna, säger Lisen Andréasson Florman som är initiativtagare och projektledare.
Hon hoppas att fler festivaler ska ta hjälp av Nattskiftet.
– Vi behövs överallt, både i städerna och på festivalerna. Därför är det bra att man nu börjar prata om det här och få upp ögonen för att det händer saker.
Hon poängterar att sexualbrott inte är unikt för festivaler, att det lika gärna kan hända en vanlig helg i centrala Norrköping. Ulf Nilsson delar den uppfattningen.
– De problem som finns i samhället i stort följer med till festivalen och samhället ser tyvärr ut så att det finns människor som inte respekterar andra människor.