BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Jämställd snöröjning
Men mest högljudd var kritiken mot den rödgrönrosa majoritetens nya strategi för snöröjning – jämställd, eller feministisk som den också har kallats. Den går ut på att prioritera gång, cykel och kollektivtrafiksvägar framför bilvägar.
– Den jämställda snöröjningen innebär att kvinnor inte kan ta sig till jobbet, barn stannar hemma på grund av att skolor stänger och äldre inte vågar att gå ut, skrev Cecilia Brinck, oppositionsborgarråd för Moderaterna i Stockholm i Expressen i samband med ovädret.
Men den jämställda snöröjningen har knappt börjat användas än. På kommunens hemsida kan man läsa "Den här vintern (2016/2017) gör vi försök med nya metoder och nya maskiner för att förbättra snöröjningen på gångbanor och vid busshållplatser. Det handlar bland annat om sopsaltning av ett mindre antal gångbanor i innerstaden och test av nya typer av plogar för gångbana."
Kritiken mot snöröjningen är inte heller något nytt. 2012 kom det ett liknande snöoväder tidigt på vintern och då inkom tusentals klagomål till kommunen. Bland annat rapporterade DN då om hur bristande snöröjning skapade sopkaos, då stadens sopkärl inte kunde tommas till följd av snön. Då styrde Moderaterna Stockholm och det fanns ingen jämställdhetstanke bakom snöröjningen.
"Ställt tydliga krav"
Den dåvarande pressansvarige på trafikkontoret, Mats Freij, menade i DN att det då berodde på att underentreprenörerna hade misskött sina uppdrag.
– Vi köper funktioner, och vi har ställt tydliga krav i kontrakten på vad vi vill ha utfört. Entreprenörerna vet att de ligger sent och försöker jobba ikapp. Just nu är det ointressant att hitta syndabockar. Men vi kommer att analysera och reda ut vad som har gått fel om det är resursbrist eller ett systemfel.
Omorganiserat renhållningsarbete
1993 genomfördes en stor omorganisation av kommunens renhållningsarbete, där det bland annat beslutades att snöröjningen skulle konkurrensutsättas. I en artikel i Fria tidningen den 16 maj förra året skriver journalisten Mikael Nyberg om hur Peab drift och underhåll, som är ett av det företag som Stockholm stad har anlitat för att ansvara för snöröjningen, arbetade under snökrisen 2012. De lade ut arbete med att röja snön på "underentreprenörer", vilka egentligen var bönder och åkare med egna snöröjningsmaskiner. När snö-ovädret slog till saknade de som skulle röja snön lokalkännedom och utrustning för att kunna göra ett bra jobb, enligt Nyberg.
Mikael Rolf är ordförande för sektion 5 av Transportarbetarförbundet, som organiserar privatanställda snöröjare. Han tror att en stor anledning till snökaoset är de många underentreprenörer som används.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
– Om man tar ett helhetsgrepp så blir det alltid bättre i slutändan än om man har massor av underentreprenörer i olika led, säger han.
Han menar att problem som de som har uppstått i Stockholm under snökaosen inte hade behövt hända om det hade planerats bättre.
– Det finns en anledning till att företagen skaffar underentreprenörer, och det är att man inte kan göra jobbet själva. Det visar att det finns en brist i organisationen som man behöver jobba med.
Han tror också att underentreprenörsleden påverkar kvalitén på det utförda arbetet på ett negativt sätt.
– Tänk dig själv att du jobbar i ett distrikt där du är tillsvidareanställd och du jobbar där länge. Då vet du vad som behöver göras och hur arbetet ska utföras. Underentreprenörer kallas ju in när de andra inte räcker till. Då är det svårt att kolla om personen har rätt utbildning, om de är lämpliga för jobbet och om de har fått rätt träning. De vet inte vem de ska fråga om det uppstår funderingar och det vet inte vad som behöver göras och hur.
Mikael Rolf menar också att användningen av underentreprenörerna, utöver att försämra det genomförda arbetet, påverkar arbetarnas rättigheter.
– Det blir svårt att få ett fast jobb. I stället blir man inringd med kort varsel. Arbetsmiljöansvaret urholkas också när man har underentreprenörer. De anställda vet till exempel inte om vilka risker som kan finnas när de tar ett jobb med kort varsel.
Utredning på gång
Den som i dag är ytterst ansvarig för snöröjningen i Stockholm är trafikborgarrådet Daniel Helldén. När ETC Stockholm ringer honom blir vi hänvisade till en pressträff där en första utredning om varför problemen uppstod kommer att presenteras. I november kommenterade han situationen i flera medier. Till SVT Stockholm sade han:
– Jag har bett trafikkontoret att förklara läget och hur vi tar hand om snön. Men det inte bara trafikkontoret som har problem, utan även SL och Trafikverket. Men så här dåligt ska det inte vara.