BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
”Wow, nu har den nya båten kommit”, tänkte den uppspelta pojken då. Drygt 20 år senare är Christopher Kullenberg Rothvall inte mindre uppspelt när han går ombord på samma båt, Stena Jutlandica, för att träffa kapten Karl-Olof Svensson på kommandobryggan.
– Jag har alltid haft ett stort intresse för fartyg och sjöfart. Nu har jag skaffat mig en ursäkt att få kontakt med kaptener och komma in och se delar som jag inte fått tillgång till tidigare, säger han.
Ursäkten är Fartygspodden. Christopher Kullenberg Rothvall är på Stena Jutlandica för att spela in poddens ettårsjubileumsavsnitt, med Karl-Olof Svensson som hedersgäst.
Växte upp med fartyg
Christopher Kullenberg Rothvall växte upp i en sjömanssläkt. Hans farfar var kapten på linjen som trafikerade mellan Göteborg och England.
– Pappa var inte sjöman, men en riktig nörd. Han samlade på vykort med bilder på fartyg. Jag fick mitt intresse därifrån.
Bakgrundshistorien till Fartygspodden börjar med Christopher Kullenberg Rothvalls kombination av fartygsnörderiet och intresset för fotografi. I samband med att han var ute i Stockholms skärgård för att se och fota kryssningsfartyget Navigator of the Seas sommaren 2007 träffade han den likasinnade Patrik Lejnell. De blev vänner och bestämde sig så småningom för att starta en podcast om fartyg.
– Det finns en podd för branschfolk, redare. Vår podd är ur nördens och åskådarens perspektiv. Under det här året har det blivit ett stort intresse för den. Totalt hittills har vi 1500 nedladdningar av våra olika avsnitt.
I de 13 avsnitt av Fartygspodden som spelats in hittills pratas det om allt från en ny meny med insektsmat på Viking Line, ett nytt koncept med överraskningskryssningar och fartyget Queen Elizabeth II:as tuta, som fått nytt liv i Dubai efter att hon tagit farväl av New York. Rejält nördigt, med andra ord.
I jubileumsavsnittet som Christopher Kullenberg Rothvall spelar in på Stena Jutlandica får Karl-Olof Svensson berätta om Stenas nya miljösatsning på batteridrift. Redan i vår kommer färjorna att drivas av batteri när de navigerar i hamnen. I etapp två ska de kunna gå genom skärgården ut till Vinga på batteri. I framtiden är tanken att batteriet ska kunna ersätta fossildrift för hela färden till Fredrikshamn.
– En del av fascinationen för fartyg är att de speglar sin samtid, samhällets ekonomi och politik, säger Christopher Kullenberg Rothvall.
Stenaterminalen debatteras
För göteborgaren är det lätt att se vad han menar och göra nutidshistoriska spaningar om samhället utifrån vad som rör sig i hamnen.
Före Sveriges inträde i EU 1995 lockade Fredrikshamn med billigare mat och dryck. Familjer gjorde shoppingresor över Kattegatt för att fylla bilen med picknickbog, röd pölse och elefantöl. Andra reste med danmarksfärjorna för att fylla sig själva med varor från taxfreebutiken.
Numera är det mest transportresor som håller liv i linjen till Fredrikshamn, även om partyresandet börjat få ett litet uppsving igen på Jutlandicas linjesyster Stena Danica.
Englandsbåten där Christopher Kullenberg Rothvalls farfar var kapten var länge ett ekonomiskt alternativ till flyget för Londonresenärer. När flyget blev billigare och taxfree försvann tvingades den linjen lägga ner.
En gammal debatt i stan handlar om Stenaterminalens läge. En vanlig åsikt är att vilja flytta båtarna för att öppna upp det centralt belägna området för strandpromenad.
– En sida av mig tycker att självklart ska vi ha fartyg mitt inne i stan så att alla kan se dem, det finns så mycket annan yta längs älven som utnyttjas dåligt som går att bygga strandpromenad på först. Men sedan kan jag även se fördelarna med en flytt av miljöskäl för att få bort den tunga trafiken, menar Christopher Kullenberg Rothvall.
För fartygsnördar som Christopher Kullenberg Rothvall spelar det mindre roll om båtarna ligger centralt i stan eller, som många kryssningsfartyg gör, angör utanför Älvsborgsbron.
– En dröm för mig kommer att gå i uppfyllelse sommaren 2019. Då kommer Disneys kryssare Disney Magic till Göteborg. Det kommer att bli en riktig wohoo-upplevelse. När jag hörde det kollade jag genast om hon kunde gå under Älvsborgsbrons segelfria höjd på 45 meter, men hon var 53 meter och får alltså lägga till utanför, säger Christopher Kullenberg Rothvall och fortsätter:
– Jag tar mig ut och tittar. Måtte det vara bra väder. Det är en annan del av tjusningen med fartygsintresset, att ha en anledning att komma ut i skärgården klockan halv fem en solig sommarmorgon.