Hoppa till innehållet

ETC Uppsala

Farthinder ett gissel för både bussar och förare

"Vi kör över runt 50–100 farthinder under ett arbetspass. Så då kan du tänka dig vilken påfrestning det innebär för förarens rygg", säger Lars-Gunnar Nilsved, bussförare och ett av skyddsombuden på Gamla Upsala buss. 
"Vi kör över runt 50–100 farthinder under ett arbetspass. Så då kan du tänka dig vilken påfrestning det innebär för förarens rygg", säger Lars-Gunnar Nilsved, bussförare och ett av skyddsombuden på Gamla Upsala buss.  Bild: Bild: Pierre Kjellin

ETC Uppsala

De allt fler farthindren i Uppsala har blivit en allt värre plåga för bussar och bussförare. Många av farthindren förstör bussarnas underreden och sliter på förarnas ryggar och en del är felbyggda.

Många av farthindren i Uppsala skulle kunna vara betydligt skonsammare för både bussarna och bussförarna ifall de hade varit placerade i ett annat läge eller haft en annan konstruktion. Störst problem utgör de farthinder som har den brantaste sluttningen och de farthinder som är placerade i kurvor.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på ETC Uppsala!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Nu kan du låsa upp alla artiklar i en vecka - utan kostnad. Ingen bindningstid.

3 månaders sommarrabatt

Från

Vill du prenumerera hela sommaren till superpris? Nu får du 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.


Betala per år

Från

Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser

Ämnen i artikeln