I februari förra året beslutade Uppsala kommuns omsorgsnämnd att kommunen permanent skulle få ta över driften av fyra gruppboenden för personer med särskilda behov, vilka drivs enligt LSS (Lag om stöd och service till vissa funktionshindrade). Beslutet innebar att driften av de fyra boendena inte längre regelbundet upphandlas utan att Uppsala kommun driver dem i egen regi. Två av boendena drevs sedan tidigare av kommunen och för dem innebar beslutet att man helt och hållet slapp genomgå det tidskrävande upphandlingsförfarandet.
– De tidigare upphandlingarna som bara hade fokuserat på ekonomin hade medfört att kvaliteten blev underordnad, något som vi snabbt ville komma bort från. Genom att låta den egna produktionen få ett direkt uppdrag att driva bostäderna öppnar vi upp för ett friare sätt att arbeta kring kvalitetsutveckling, vilket vi menar ska vara det överordnade, förklarar Eva Christiernin (S), ordförande för omsorgsnämnden i Uppsala kommun beslutet.
Varför valde ni att ta över just de här fyra gruppboendena?
– Vi får med jämna mellanrum ett antal verksamheter att ta ställning till i frågan om upphandling kontra egen regi. När det kommer till varför just vissa verksamheter tas till egen regi handlar det också om hur vi strategiskt kan ta del av volymvinster; till exempel att den egna regins gruppbostäder tillsammans kan få en fungerande samåkningsslinga till daglig verksamhet. Det handlar om att planera så att vi får förutsättningar för att få ut så mycket kvalitet som möjligt.
Samtliga av de fyra borgerliga partierna var emot beslutet att ta över driften av de fyra gruppboendena – varför?
– De borgerliga partierna ville att samtliga verksamheter skulle upphandlas, i första hand enligt LOV och i andra hand enligt LOU. De menade att nämnden bedrev en positiv särbehandling till förmån för den egna regin när andra utförare inte fick lägga anbud.
Det här beslutet innebär också att det framöver blir vissa merkostnader när det gäller driften av samtliga LSS-boenden i kommunen?
– Ja. Vi har aktivt valt att lägga till mervärden som vi betalar extra för till alla utförare. Det handlar om en satsning på kultur och fritid och innebär bland annat att brukarna får dubbelt upp med tid för egna kultur- och fritidsaktiviteter och sex dygns bemannad semestervistelse på annan ort.
Fakta
Här är några exempel på hur personalen rent praktiskt påverkas när ett LSS-boende byter huvudman efter en upphandling:
- Inför övertagandet frågar den huvudman som lämnar ifrån sig driften vilka i personalen som inte vill byta arbetsgivare. Dessa måste, om de är tillsvidareanställda, då erbjudas jobb på andra boenden/verksamheter hos huvudmannen, vilket kan innebära att de tvingas byta arbetsort i de fall huvudmannen inte har andra verksamheter på orten.
- All materiel och inventarier i boendets personalutrymmen och gemensamma utrymmen ska inventeras av personalen.
- Den huvudman som lämnar ifrån sig driften har rätt att ta med sig matvaror, skrivbordsmateriel och andra inventarier som man har införskaffat.
- Den huvudman som lämnar ifrån sig driften avslutar och arkiverar all dokumentation som personalen regelbundet är skyldig att göra över de boendes aktiviteter och sociala och mentala hälsa med mera i en elektronisk journal.
- Alla personalkläder, inventarier och annat material på boendet som har synliga logotyper från den huvudman som lämnar ifrån sig driften tas bort.
- Den nya huvudmannen har med sig nya datorer, vilket kan innebära nya datorprogram och att personalen måste utbildas i nya lönerapporteringssystem och andra programvaror.
- Ändrad chefshierarki. Många privata utförare utser en platsansvarig bland personalen på varje boende, en ”gruppchef” med bland annat ansvar för inringning av vikarier och schemaplanering. Uppsala kommun har inga gruppchefer på sina boenden, utan fördelar i stället en del av gruppchefens ansvar på all personal, vilka som sin närmsta chef har ”enhetschefen” som ofta har ansvar för flera boenden.