– Man märker att det är mindre folk. Det är en väldigt stor skillnad mot annars, säger kafébiträdet Patricia Mutas, som arbetar ensam i dag på Mirells.
Patricia är ny på jobbet. Hon arbetade tidigare i en restaurang i Visby men miste alla jobbtimmar när coronapandemin ledde till färre kunder och personalnedskärningar. Tyvärr går affärerna dåligt även på denna arbetsplats. Det viktigaste kundunderlaget – turisterna – lyser ännu för mycket med sin frånvaro.
– Och hela årets ekonomi hänger ju till störst del på sommaren. Går det inte bra nu så funkar tyvärr inte resten av året heller, suckar Patricia.
Säljer ingenting
Hela Sverige har drabbats av allvarliga ekonomiska konsekvenser till följd av coronapandemin. Men i somliga delar av landet känns krisen av extra mycket. Gotland har i många år varit starkt beroende av besöksnäringen under de varma månaderna för att få intäkter. Den här sommaren kommer det betydligt färre turister till ön. Besluten att helt ställa in 2020 års upplagor av Almedalsveckan och Medeltidsveckan på grund av smittorisken har inneburit gigantiska ekonomiska förluster och risk för företagskonkurser.
På Stora torget i Visby finns det som vanligt ett gäng marknadsstånd nedanför S:ta Karins mäktiga kyrkoruin. Gatuförsäljarna i stånden har ofta jobbat i Visby sedan många år och de delar oron för ekonomin.
– I år är det inte alls som det brukar vara. Vissa som sitter här säljer noll saker. Nu går det inte att leva som tidigare och vi måste ta med egen matsäck i stället för att gå ut och köpa lunch, säger 72-åriga Marianne, som har sålt smycken här på torget sedan 1991.
Inte tillräckligt med vårdplatser
Såväl små- som storföretagarna på Gotland bönfaller om fler turister. Samtidigt är alla väl medvetna om att fler besökare innebär en ökad risk för spridning av coronaviruset. Och alla vet om att Gotland saknar tillräckligt många intensivvårdsplatser om smittan skulle slå till på allvar. Det måste finnas en balans.
Region Gotland har tillsammans med länsstyrelsen och näringslivet på ön tagit fram kampanjen ”Tillsammans tar vi ansvar”, för att gå ut med information till alla turister om hur de kan besöka Gotland och samtidigt följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Man har tryckt upp bordlöpare och informationsskyltar.
Känner sig orättvist behandlade
Men en snabb titt på Visbys gator och trendiga uteserveringar visar att en hel del turister misslyckas med att hålla rekommenderat avstånd. Folk sitter tätt packade hela kvällarna på Stora torgets populära krogar och uteserveringar.
Några meter bort från Marianne står Peter och hans fru Marita och säljer tallrikar och dukar i ett eget marknadsstånd. De har ställt upp en flaska handsprit på bordet och hängt upp skyltar för att påminna folk om coronapandemin.
– Många håller ju inte avstånd tyvärr, jag får till och med säga till folk att backa. Men skulle den saken funka bättre så skulle det inte vara något problem med turismen, säger Marita.
Hon och Peter är lika hårt drabbade av det minskade kundunderlaget. Varje månad kostar det 3 000 kronor i avgift för markupplåtelse att stå med stånd på Stora torget. Det är inte mycket pengar, men pengar som måste tjänas in. Och i det här sammanhanget känner sig Marita och Peter orättvist behandlade: i år behöver Sveriges krog- och restaurangägare inte betala en likadan avgift för markupplåtelse för att kunna ha sina uteserveringar, vilket är en del av statens stödåtgärder till restaurangbranschen under coronakrisen.
– Vi har föreslagit att vi andra åtminstone kan få en prestationshyra: vi betalar halva hyran nu och om sommaren går bra så betalar vi resten i höst. Men det blev ett nej. Vi måste betala full avgift, säger Peter, som nu ska överklaga saken.
Trångt på restaurangerna
Det måste dessutom vara två meter mellan varje marknadsstånd för att förhindra smitta. Men här vistas folk bara i några minuter, säger Peter. Varför gör inget något åt att folk sitter så trångt på uteserveringarna under flera timmar?
– Det är ju kommunen som ska hålla koll på restaurangerna. I Stockholm har ju restauranger fått stänga, säger Peter.
”Ett kämpande utan dess like”
Magne Hovland är presskontakt vid Hälso- och sjukvårdsförvaltningen i Region Gotland. Han berättar att regionen har tagit fram en ”coronaguide” som alla passagerare ombord på Destination Gotlands båtar får skickade till sig innan avresa. Magne Hovland vill dock inte kommentera hur väl han tycker att turisterna på Visbys trånga uteserveringar håller distansen till varandra.
– Det är vår uppmaning att man ska hålla avstånd och följa rekommendationerna. Det är ju den strategi vi har i Sverige i stort, att man ska ta eget ansvar.
Dagens ETC har sökt Teknikförvaltningen vid Region Gotland, som har ansvar för tillsynen vid serveringsställen. Ansvarig pressperson är på semester.
Klockan är sex på kvällen när Marianne packar ihop sitt lilla marknadsstånd. Hon säger att det finns gränser: hon har varit här sedan sju i morse och det är inte värt att vänta på att en kund kanske kommer att köpa en påse mandlar för 35 kronor.
– Det är ett kämpande utan dess like, det här. Men enligt Destination Gotland ska deras båtar vara 70 procent fullbokade i slutet av juli och början av augusti. Så det är ganska bra, det kanske räddar sommaren, säger Marianne.