BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Antalet parkeringsplatser som måste finnas vid varje nybygge avgörs av hur de andra möjligheterna att transportera sig ser ut. Finns det god tillgång till kollektivtrafik, bra möjligheter att cykla och gå behövs det färre parkeringar. Byggbolagen kan själva påverka hur många p-platser de måste bygga genom att erbjuda insatser som förbättrar tillgängligheten med andra transportslag än bil.
Färre parkeringsplatser är något som byggbolagen efterfrågat.
– Man har i dag ganska höga kostnader för att bygga parkering. Eftersom de är dyra att bygga så blir det också dyrare för dem som vill hyra. Det finns därför inte efterfrågan hos dem som ska bo att hyra platserna. Det finns många exempel i dag där parkeringarna står tomma för att vi har så många platser, säger Sara Brunnkvist på Stadsbyggnadskontoret.
Därför är förhoppningen att färre p-platser ska leda till ett ökat bostadsbyggande, eftersom den totala kostnaden för ett byggprojekt sjunker rejält.
Snålt tilltaget förslag
Men politikerna i stadsbyggnadsnämnden har bett tjänste-männen att gå tillbaka till skrivbordet och sänka kraven ytterligare för hur få parkeringsplatser som behövs vid studentboende, men höja antalet vid handelsplatser och kontor.
Johannes Hulter (S) menar att det förslag som kom till politikerna var alltför snålt tilltaget. Därför vill han se ett högre maxtak, även om möjligheten att ha få platser om andra möjligheter att transportera sig till platsen är goda.
– Vi tycker man hamnade för lågt med antalet parkeringsplatser vad gäller handel och kontor i det här fallet, säger han.
Nämndens ordförande Emma-Li Jansson (MP) tycker inte att fler parkeringar vid handelsplatser skaver med den gröna ideologin.
– Vi ställer om hela stadsplaneringen till att det ska vara väldigt nära till kollektivtrafik. Men vi ser att det finns vissa affärer som många kanske åker bil till. Då tycker vi inte att kommunen ska kräva att det ska vara allt för få platser att parkera på där.
”Svårt få ihop livspusslet”
Alla politiker delar inte tjänste-männens positiva bild av vilka effekter färre p-platser ger. Alliansen tycker förslaget är dåligt och kallar det ”orealistiskt”.
– I slutändan handlar det om vilka som ska ha möjlighet att bo och leva i stan. I dag har vi grupper som flyttar från stan på grund av att det är svårt att få ihop livspusslet. Parkeringsfrågan är viktig när folk väljer bostad, säger Axel Josefsson (M) och får medhåll från sina allianskamrater.
Men att folk skulle flytta från stan till följd av att man inte kunde ställa sin bil någonstans ger inte Vänsterpartisten Johan Zandin mycket för.
– Efterfrågan på bostäder i centrum är stor. I Majorna/Linné finns inte särskilt många parkeringar, men efterfrågan är ändå enormt stor där, svarar Johan Zandin (V).