– Varje dödsfall på arbetet är såklart helt oacceptabelt, säger Erna Zelmin-Ekenhem, generaldirektör på Arbetsmiljöverket.
– Men det vi samtidigt kan se, som är oerhört positivt, det är att siffran över antalet döda på arbetet, inte har varit så låg sedan 2016. Därmed kan vi inte tala om någon trend, som pekar på att antalet dödsfall går uppåt i alla fall. Med det sagt så vill ju se nollor i de kolumnerna såklart.
Fler inspektioner
Apropå nollor blir den naturliga följdfrågan vad som hänt med regeringens nollvision. Svaret från Erna Zelmin-Ekenhem är att alla behöver jobba med detta. När det gäller den egna myndigheten medger hon att fler inspektioner måste göras, men det är på arbetsplatserna grundarbetet måste ske.
– På en arbetsplats kommer det ju ständigt nya kollegor, därför är detta med kunskapen kring säkerhetsrutiner inget man kan bocka av, för att sedan anse sig klar med. Det här med säkerhetsrutiner är ett långsiktigt och vardagligt fortgående arbete, som ständigt måste fortgå. Det måste finnas säkerhetsbedömningar som görs fortlöpande varje dag, säger hon.
Företagen brister
Våren 2019 bjöd arbetsmarknadsminister Ylva Johansson in berörda myndigheter och arbetsmarknadens parter för att diskutera hur en nollvision kan bli verklighet. Inför det mötet talade Dagens ETC med både skyddsombud och andra fackliga representanter, som alla pekade på arbetsgivarnas ansvar för att se till att de där nollorna kommer på plats.
– Vi måste prioritera arbetsmiljöarbetet högre än vad vi gör i dag om vi ska få ned antalet dödsolyckor på våra arbetsplatser. Vi i facket har alltid stått där, redo att backa upp skyddsombudens säkerhetsarbete, men företagen står tyvärr inte där med oss, sade till exempel Johan Lindholm, ordförande för fackförbundet Byggnads.
Anekdotiskt finns också bevis för att större press på arbetsgivare – till exempel genom hot om höga viten – tvingar fram ett bättre säkerhetstänkande. Men frågan är om inte medvetenheten behöver blir större även längre ned i hierarkin.
Transport sticker ut
En färsk undersökning från Arbetsmiljöverket visar nämligen att det finns stora skillnader mellan olika branscher avseende andelen som är engagerade i arbetsmiljön på sin arbetsplats. Och lägst andel arbetstagare som är engagerade verkar finnas i just transportbranschen – trots att den som sagt är en av de värst drabbade.
Martin Miljeteig, arbetsmiljöombudsman på Transport, känner dock inte igen beskrivningen från nämnda undersökning.
– Jag delar nog inte uppfattningen för alla våra yrkesgrupper. Vi har 1 200 skyddsombud som dagligen jobbar med frågan, säger han.
– Jag kan tänka mig att svaren kan variera beroende på vem som tillfrågas. Arbetsmiljöverket har tidigare kommit fram till att 4 av 10 arbetsgivare tummar på säkerheten för att vara attraktiva på marknaden. Det kan bidra till en del stress hos till exempel lastbilschaufförer, som ju har ett rörligt och tidspressat jobb och tvingas jobba under hård konkurrens.