Statistiken visar att antalet nyregistrerade miljöbilar har minskat under 2013 i jämförelse med 2012. Även om det totala antalet nyregistrerade bilar har minskat med 3,3 procent i Örebro län kan anledningen till minskningen av miljöbilar vara den nya miljöbilsdefinitionen. Minskningen är väntad enligt Per Elvingson klimatstrateg i Örebro.
– Definitionen av en miljöbil skärptes kraftigt 1 januari 2013. Tidigare var ungefär fyra av tio nya bilar miljöbilar, med de nya reglerna är bara en av tio miljöbil, säger Per Elvingson.
"Kommunen bör jobba mer"
Av statistiken framgår det även att antalet nyregistrerade etanolbilar har minskat kraftigt. Sedan 2008 har andelen nyregistrerade etanolbilar sjunkit med nästan 20 procent. Även det är ett resultat av regeringens politik, då man har tagit bort stimulansen för etanolbilar. Men Mattias Goldmann på föreningen Gröna bilister tror att fler saker kan spela in när människor väljer vilken bil de ska köpa. Han anser att kommunerna bör jobba mer med lokal stimulans genom att informera bilister om vilken inverkan man kan ha genom att byta till en miljöbil.
– Kommunen borde aktivt jobba med miljöbilar på samma sätt som man till exempel har gjort med cykling, säger Mattias Goldmann.
Men Per Elvingson, klimatstrateg på Örebro kommun, menar i stället att det är staten som borde utforma regelverket så att bilköparen får en tydlig knuff i rätt riktning.
– Det är svårt för kommunen att påverka invånarnas val av fordon. Det som påverkar den enskilda konsumenten mest är vad det kostar att äga och köra ett fordon och att det finns möjlighet att tanka, säger Per Elvingson.
Brist på ställen att tanka
I nuläget råder det brist på ställen att tanka och ladda sin miljöbil, något som Mattias Goldmann från Gröna Bilister kan bekräfta.
– Det finns ingenstans att ladda sin elbil i Örebro vilket jag själv har fått erfara. Många kommuner har satsat på laddstationer vilket Örebro inte har, säger Mattias Goldmann.
Mest symbolisk betydelse
Per Elvingson håller med om att det finns för få ställen att tanka biogas och ladda sin elbil i Örebro, detta är dock någonting som man jobbar på att ändra.
– Kommunens biogasstrategi slår fast att det måste bli fler tankställen, det är på gång sedan kommunen i höstas blev delägare i ett biogasbolag tillsammans med Karlskoga och Kumla. Vi behöver också skapa några offentliga laddplatser för elbilar, men i början har de nog mest symbolisk betydelse. Elbilarna är idag få och det är knappast bristen på laddplatser som bromsar utvecklingen, säger Per Elvingson.
Kommunen kan själva välja biogas
I och med att kommunen är den största arbetsgivaren och största fordonsägaren så kommer kommunens val av drivmedel och bilar att ha inverkan på marknaden. Mattias Goldmann menar att kommunen har en huvudroll i detta och själva kan skapa en mer gynnsam marknad för miljöbilar, något som även Per Elvingson håller med om.
– Kommunen kan medverka till en övergång till andra drivmedel genom att själva efterfråga biogas. Det bygger upp en lokal marknad med bland annat fler tankställen. Genom att själva köpa biogasbilar bidrar vi även till en större andrahandsmarknad, säger Per Elvingson.